lördag 27 augusti 2011

FANTASTISKT SENSOMMARDAG

Det är lördagen den 27 augusti och det är en fantastisk sensommardag där medelhavsvärme skall driva upp temperaturen till 27 grader. Het osannolikt.
Inom kort åker jag till Uppsala med min kära och skall ha nöjet att umgås med min härliga dotter och gå på konsert med henne. Vilken dag.

Här nedan kommer mitt giftdroppande genmäle på vad "kulturgumman" Bodil Juggas skrivit.


Till Arbetarbladets kultursida

Ang recension av ”Pojkarna på Öster”

Det var först igår den 26 augusti som jag fick reda på att min barnbok och ”bok för barnsliga vuxna” (utgiven på ”eget förlag och betald av mig själv) hade blivit recenserad av kulturbossen Bodil –Njuggas-Juggas. Jag trodde inte den skulle bli recenserad eftersom Juggas vid telefonkontakt talade om att hon hade SÅ mycket att göra att hon inte lovade någonting. Nu blev det i alla fall en ”kråkspark” till recension som föranleder följande kommentarer.
Juggas är en i mina ögon väldigt trist, grå recensent som ofta skriver obegripligt och platt och ofta onödigt sarkastiskt.
När hon recenserad min första bok” Medan Latten kallnar” så fick hon för sig att jag fört ”gubb-sjukan” till Gävle bara för att det i handlingen beskrevs olika former av kvinnors stjärtar. Herregud!! Gubbsjukt? Är hon inte klok? Har hon aldrig läst Ulf Lundell eller Jens Lapidus för den delen. Man undrar ju när kvinnan kommer med så utomordentligt löjeväckande uttalanden. Theodor Kallifatides var visst också ”gubb-sjuk” och nu när hon påstår sig recensera ( vilket hon absolut inte gör) så lyfter hon fram ämnet ”kvinnorumpor igen och påstår att boken handlar om det. Man undrar om hon har svårt med sin läsförståelse eller bara gör sig dum med sitt flamstrams och dessutom skall hon nu ”varna barn”. Ja tror inte på UFO men UFO i form av Juggas och hennes gelikar som är av samma fjoll-trolls-virke som henne. Man har utrymme att skriva vad man vill och man använder sin makt på ett närmast sadistiskt och förtalande sätt. Inte en sekund vill hon berätta om att boken i huvudsak handlar om barns rättigheter utan i hennes dunkla avgrundsvärld är det ”rumpor” som är i förgrunden vilket är förbannad lögn. Jag tycker att arbetsgivaren skall kosta på dig en rejäl behandling innan det gått för långt. En slags ”rump-syndroms”terapi med försök att få någon typ av verklighetsanknytning. Nu lever du bara i det blå när du till och med skall skjuta egenutgivningsknott med luftvärnskanon. Jag beklagar verkligen AB som måste stå för dina verbala saltomortaler och dessutom betala dig lön. Varför inte erkänna att du är utbränd och hoppa av tåget några år och kanske sälja inramade recensioner av dig på någon ”rump-strand” i Thailand. Du kanske kan kalla dig för Rump-Nissan med tanke på ditt intresse.
Jag tror inte att min bok är ett mästervärk men jag har testat den på ett antal barn och där har det fungerat väl och jag har också testat den på en docent i nordiska språk som också givit den sitt gillande. Vad Juggas skriver har ju ingen betydelse för försäljningen men tasksparkar är tasksparkar och nu har du fått en tillbaks … i rumpan. Ha ett underbart liv.
Gävle den 27 augusti 2011

Tryggve Emstedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar