tisdag 15 mars 2011

IS YOUR LOVE I VÄJNS

6.
STEVE EMFORS OCH TOM TRANA PÅ WAYNES

Det var lördagen den 12 mars och Tom Trana och Steve Emfors hade stämt möte på Waynes i Åhlenshuset för att ta en kopp kaffe. Klockan hade nyss passerat tolv och ute var det strålande
Solskent om än inte så varmt. Mycket folk var i rörelse. Steve hade genom sina goda kontakter med Zinga som förestod cafeét lyckats få henne att reservera fönsterbordet ut mot Cerverasidan. Steve älskade detta bord och än mer nu när man hade fått så snygga nya möbler. Det var i somras som ”faceliften” hade skett. Zinga hade varit smakråd åt Mehmet när man skulle välja tyg till solarna och typ av bord. Zinga var mycket nöjd över sitt val. Nu skulel hon bara arbete till kl 15 00 och därefter bli hämtad av den unge brottmålsadvokaten Gus som hade uppvaktat henne så flitigt. Nu hade han överraskat henne med att bjuda på spa-behandling i Högbo med choklarinpackning och bastu. Själv hade hade han valt en traditionell Aromamassage med väldoftande oljor. Zingas mamma var inte förtjust i uppvaktningen. Hon såg helst att hennes barn blev tillsammans med landsmän från Turkiet och ännu hellre kurder eftersom man själva var kurder. Det var en fördel att vara tillsammans med någon som förstod var man kom ifrån och kulturarvete. En annan anledning var också att Zingas mor fortfarande hade lite svårt med svenskan och hon inbillade sig att hon skulle bli nervös och börja prata barnsvenska om hon skulle umgås med en svensk man och till råga partner till hennes dotter.
Xinga såg verkligen fram emot den lyxiga spabehandlingen som skulle följas av en trerä’ttersmåltid med vin men förslaget om att man skulle övernatta hade hon tackat nej till. Möjligen om man bott i skilda sovrum men det skulle bli alltför avslaget och dessutom onödigt dyrt. Ett rum kostade 1 500-2 000 kr på helgerna och de pengarna kunde användas bättre resonerade Zinga. Om datandet fortsatte och det blev allvar av så ville hon i så fall åka till London. Med Ryan air från Skavsta eller Västerås skulle två personer kunna ta sig till London för samma pengar som man betalade för en övernattning vid Högbo bruk.

Tom Trana kom som vanligt för sent till deras möte och Steve kunde inte låta bli att påpeka att det gått en dubbel akademisk kvart den här gången mot normala en kvart.

”Jag ber tusen gånger om hundra ursäkter men jag har faktiskt försovit mig sa Tom Trana och det syntes att han hade ångest över att han var sen.

”Ja, det är väl inte hela världen men jag försöker planera mitt liv och har även andra planer än att träffa dig och nu måste alla punkter förskjutas en halvtimma.

”Nej, så behöver det inte bli. Låt oss prata intensivt i en halvtimma mot vanliga en timma så
kommer du i fas.


”Det är ju faktiskt en möjlighet, ”sa Steve. ”Vi får se vad vi hinner med. Berätta nu det absolut senaste som jag inte hört tidigare.

”Ja, du jag vet inte om jag ens vill berätta, ”sa Tom Trana och rodnade tydligt. Du kommer inte att tro mig och vilket helvete som jag råkat in i.

”Det här låter ju lovande. Låt höra och utelämna inga detaljer.

”Ok, jag skall göra ett försök men lova att inte skratta åt mig.
”Jag skall försöka men det beror förståss på hur roligt det är?

”Hur som helst så slutade jag arbeta med mitt projekt Gävle shopping som jag brukar fredagarna åt. Jag hade lyckats sälja in annonser till både Centralbageriet och sexshopen i Centralpalatset och var väldigt nära att även få med mig Hildebrands guld. 99:s massage tog den billigaste annonsen för 500 kr och tobaksbutiken på framsidan tog en tusenkronors och så även blomsterbutiken.

”Det borde väl du vara väldigt nöjd med eftersom du får 50% av det du säljer om du fyller i kontaktuppgifterna åt Jim Jasmin som sköter sidan?

”Ja, det blev en skaplig utdelning och jag plockade ut 2 000 kr i lön av Jim så jag kände mig för en stund ganska rik.

”ja, 2000 kr kan ju vara en bit på väg om man skall bjuda damerna på drinkar och annat.






7.
”Ja, 2000 kr brukar räcka men hör nu vad som hände. Jag var som vanligt på Brasserie Absints ”crazy Friday” med sina halva notan priser. Det började bra genom att jag inte såg en enda dam som jag skulle vara tvungen att bjuda och jag grundade med en halvliter öl som jag fick för facila 29 kr. Sedan stötte jag på kultur och fritidschefen som för övrigt börjat dricka i gen efter att han varit på tork så sent som för en månad sedan. Han ”tog” ett återfall som det så fint heter och det var väldigt. Han bjöd på både en croque Monsieur och en bira. Det gjorde att jag kom lite i gund och jag kände mig nöjd över att bara ha lagt ut 30 kr första halvtimman men sedan satte helvetet igång. Hela gänget från Gävle Dala var dör på ”after work” och de hade gjort så fin reklam för ”Bocekn Brinner”-projektet att jag kände att jag var tvungen att betala deras öl och dessutom är jag lite betuttad i en av reportrarna där.

”Vilken djävla otur. Tog dom liten eller stor öl?. Alla tog stor härtappad öl och den är ju svindyr och klockan hade hunnit gå över sex så ölen kostade plötsligt fullt pris vilket gjorde att jag åkte på att betala 6 öl a 80 kr.

”Kan en öl kosta 80 kr, ”undrade Steve misstroget. Det är ju rena Norgepriserna.

”Ja visst är det för djävligt och dessutom så kostar en halvliter bara 58 kr men det här sällskapet skulle förståss ha 60 cl och då går ölen på strax under 80 kr.

”Oj, det blev ett rejält hål i din budget.
”Att det blev och det stoppade inte med det för nu dök även Snöleoparden ( Lea) från Forsbacka upp tillsammans med pratglada Mina från Pix-huset på Staketgatan och de ville ha vitt vin. Jag som avskyr vitt vin och framförallt husets vin. Skall jag dricka vitt vin skall det vara Chablis men ett sådant glas går på dryga 100 kr.

”Vad fick du ge för en flaska vin åt damerna?

”Den gick på strax under 300 kr så det är inte så jäkla billigt. Tursamt nog drack man ganska långsamt och det fanns faktiskt en slatt kvar som man kunde ta med sig ner till relaxavdelningen på hotellet. Adam i receptionen bjöd ner och lånade ut både badkläder och badhandukar och båda de här damerna älskar ångbastu så de var inte så svårövertalade efter två glas vin. De hade också varit hos Mina och ”grundat lite”.

”Det där var ju i alla fall inte otur. Eller hur.
”Nej, så långt var allt frid och fröjd med nu fortsätter det. Lyssna noga. Nu ville plötsligt Lea att hon och jag skulle övernatta på hotellet och det lät ju bra även om det var en lite ovälkommen utgift på ytterligare 600 kr och så besställde hon ytterligare en flaska ”på rummet.” När hon blir berusad blir hon väldigt pilsk och föreslog att vi skulle köra ett varv i ångbastun men det lyckades jag avstyra.

”Varför då, det lät ju helt underbart.
”Du anar inte hur vild Lea är och hur hon låter. Som en gris slom skall slaktas så det var det allra sista som jag ville med Mina sittadne utanför i korgstolarna och ta en stödvila. Det var så förslaget kom upp.

”Jag fattar inte hur du tänker. Det är ju sådant som ger livet en mening. Hur ofta tror du sådana chanser kommer upp i en människas liv.
8.
”Jag vet, jag vet men jag är lite speciell i det avseendet och jag är inte som du som inte drar dig för varken det ena eller andra.

”ja, ja, fortsätt nu. Vad hände sedan.

”Jag lyckades få damerna att klä på sig och sedan var Adam hygglig nog att låta Mina vila på en säng i väntan på tillnyktring medan jag och Lea gick till ”vårt hotellrum” och där kastade Lea genast av sig alla kläder och började slita i mina kläder.

”Vad härligt det där låter. Fortsätt.

”Vi fick av oss alla kläder när plötsligt Lea propsade på att jag skulel ta fram kondom och det hade inte jag. Varför då undrade jag. Det hade vi ju aldrig tidigare och du är ju inte i fertil ålder. Det skulle jag aldrig ha sagt för då fick jag en örfil så att en kindtand lossnade.och sedan var det jag som tvingades ta på mig och springa iväg till macken vid Max och köpa kondomer för nästan 100 spänn och vet du vad som hände sedan?

”Nej, berätta, ”sa Steve förväntansfullt.
”Jo när jag kom tillbaks så hade Lea somnat och det gick inte att väcka henne och när hon sedan vaknade två timmar senarfe skrek hon bara. ”Jag vill hem. Jag vill hem.”

”Först somna hon och sedan hade hon ingen lust. Varför då?
”Hennes förklaring var att hon vill borsta tänderna och gå på sin egen toalett så vi tog en taxi till Forsbacka och den åkte jag också på att betala. Den kostade 400 kr och på morgonen var Lea sur som ättika och vägrade skjutsa mig till Gävle.

”Vilken djävla soppa, ”sa Steve deltagande. Du är ju helt osannolik. Hur kan du bara ställa till det på det här sättet?

”Jag kallar det otur och Murphys lag. Allt elände händer mig och det blev inget jufsande men mina 2 000 kr gick åt och jag var tvungen att låna pengar av Lea för att kunna åka buss tillbaks till Gävle.

”En tröst i nöden är att jag står för detta kalas. Där sparar du 35 kr på en kaffe latte.

”Fantastiskt fin gest av dig men nu skall jag inte ta mer av din tid. Vad skall du själv göra nu?

”Jag skall ut till Erikssons Bilteam och kika på en ny bil med sonen Peter och sedan tänkte jag faktiskt bjuda hans mor på middag. Det var väl snällt.

”Skall du själv laga maten?
”Nej, glöm det. Jag har köpt restaurangkuponger: Två för en så man kan faktiskt äta hyggligt för 300 kr utan att bli ruinerad.

”Säg till om du får några kuponger över men risken är väl stor att det dröjer innan Lea vill gå ut med mig igen men en sak har jag i alla fall lärt mig och det är att alltid ha kondomer till hands.


8.
De båda herrarna skiljs åt Tom Trana sitter kvar en liten stund för att studera de vackra damerna i salongen och inte minst Zinga som verkligen har stil enligt Tom Trana.

Mocca lördagen den 12 mars 2011


LÄPP-STINA OCH GET-JOHANNA

Läpp-Stina (LS) och Get-Johanna (GJ) hade bestämt sig för att åka med LS:s färdtjänst till Gävle och dricka sig berusad och sedan bo på hotell. Att Get-Johanna var 79 och Läpp-Stina 81 var inget som gjorde att damerna drog sig för att berusa sig och inte heller brydde man sig om att man utmärkte sig i de lokaler man frekventerade. Trots allt var sannolikheten att någon från lilla Hosjö utanför Falun eller Avesta skulle upptäcka dem minimal Man hade även köpt en flaska ”Freixenet (mousserat vin) som man lyckades dela på i färdtjänstbussen. Chauffören hade ingen koll på vad damerna gjorde i baksätet och dessutom hade man hällt upp flaskan i en termos för att inte väcka onödig uppmärksamhet. LS var den som hade lättast för att bli berusad medan GJ klarade mer. Hon var också mer försiktig med sitt intag och tog då och då en klunk Ramlösa för att inte bara hålla sig till alkohol. På vägen till Gävle hade de två damerna inga problem att sätta i sig sin ”färdkost” bestående av mousserat vin och citronmuffins. Man fick taxichauffören att köra ända fram till ingången till Waynes och sedan ta rulltrappan upp till själva restaurangen. Där uppe arbetade Ringo som GJ var väldigt förtjust i. Än mer intresserad var hon av Jim Jasmin som man skulle få träffa i dag.

Efter en utredning på Burned Bananas rörande det misstänkta mordet på deras bror Plit-Sune så hade systrarna lärt känna Jim Jasmin väl och man visste att han inte bara kunde sälja snus och snusk (sexleksaker) utan att han även var en duktig utredare. Get-Johanna hade också blivit mycket förtjust i Jim Jasmins bror Anton som även han hade gått ”Ebbe-Carlsson”-kursen i ”privatspaning i en föränderlig värld.” Anton hade ett handikapp i form av en lätt hörselnedsättning på höger öra men det tyckte bara GJ var charmig eftersom hon själv hörde illa på vänster öra och det gjorde att man kompletterade varandra på ett bra sätt.
När man kom fram till disken för att beställa sa Get-Johanna.

”Ja, skulle vilja ha en stor latte om dä går för sig.
”Det skall jag ordna, ”sa Ringo artigt. Vill Ni ha något mer?
”Gärna en sån där cheesecake med lila på ovansidan.
”En blåbärs-cheesecake. Bra så?
”Syrran skall väl också ha någe sa GJ.
”Det kan du ge dig katten på att jag skall, ”sa Läpp-Stina.Jag vill ha en kaffe Macchiato och sedan vill jag ha en stor kanelbulle om ni har det.
”javisst har vi det, ”sa Ringo.och tog fram en kanelbulle från en av många kylar.
”Blir e någonon dans i dag, ”undrade Läpp-Stina.
”Ja, vi har väl ingen direkt organiserad dans men visst går det bra att ”stuffa lite” nära rulltrappan men akta Er så Ni inte ramlar ner.

Dä låter otroligt bra, sa Läpp-Stina. Du får gärna lägga på en skiva med Lasse-Stefanz och allra helst ”De sista ljuva åren”. Den är bäst av allt som man har gjort.

”Du hade ju med dig den skivan förra gången så det är inga problem. Jag ordnar det så snart jag ordnat kaffet åt er.

”Jätte-bra! Då skall jag ringa till Jim Jasmin och brorsan anton så kanske man kan få stuffa lite om si så där en halv-timma.

”Då väntar jag med Lasse-Stefanz till dess så kan vi kanske lyssna lite på Elvis Presley så länge.
”Tänk att du kan läsa mina tankar, gull-unge.
”Tack för berömmet och ingen orsak. Vi är så glada att det även kommer gäster utifrån och inte bara från Gävle.
"Vi är väldigt tacksamma att vi får komma hit. Det finns ju ställen som inte släpper in pensionärer. I alla fall inte när man hasr rullator och framförallt inte när man som jag har slagit sönder lite porslin av misstaga när jag kört in den extra breda rullatorn på fiken i Falun och Borlänge.
"Menar du att du har olika storlekar på rullator, sa Ringo misstroget.
"Visst är det så, visst är det så. Betalar man själv så kan man få vad man vill. Det finns ett företag som heter "Rull-mobil" som är specialinriktade på att designa rull-verktyg så att de är så snygga som möjligt och även så praktiska som möjligt. Jag har ju även en sådan där el-moppe/cykel som Johan Rheborg har i Solsidan och den kan man ju komma upp i 20 km i timman med.
"Det låter farligt. Är det inte risk att man kör på någon?"
"När jag var ute med PRO på "Roll In RollOff"-Bingo så körde jag faktiskt av båda hälsenorna på 90-åring som satt i rullstol och det var inte populärt må jag säga. Oj så han skrek.
"Det låter ju helt förfärligt. Hur lyckades du med det? ? "säger Ringo och låter uppriktigt intresserad.
"Ho va påverkad som vanligt, "säger Get-Johanna och ser så spydig ut att Läpp-Stina ger henne ett slag med käpen i Päron-träd som hon alltid har med sig.
(måste bort men fortsättning följer).



Brända den 12 mars 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar