torsdag 10 mars 2011

IS YOUR LOVE IN VÄJNS

IS YOUR LOVE IN VÄJNS

AVSNITT 21

Steve Emfors hade lätt huvudvärk när han lämnade kontoret kl 17 00efter att ha arbetat från 7 15. Vädret var i dag fruktansvärt trist. Blötsnö och blåst. Riktigt aprilväder, med andra ord, en månad för tidigt.
Dagen hade börjat med en förhandling rörande tvångsomhändertagande av barn. Barnets s k representant var övertygad om att det var rätt att låta barnet vara fortsatt placerat i ett familjehem som antagligen inom kort skulle bli ett nytt familjehem. Att låta modern lära sig att fungera som förälder var inte att tänka på och särskilt inte när modern hade en lätt utvecklingsstörning. Nu var det rättens sak att komma fram till om tvångsvård behövdes eller ej. Tyvärr hade inte Steve någon tro på att det skulle gå vägen för mamman. Det var väl bara att köra över även den här kvinnan och hennes sambo som i praktiken fungerat som en psykologisk förälder under de fem månader som han varit med och tagit hand om barnet. Ännu en tragedi. Ännu ett barnöde. I båda Gävletidningarna beskrev man ett annat ännu värre öde. En treåring som blivit strypt av sin hjälm på förskola. Hur det överhuvudtaget kan vara möjligt begrep inte Steve men han var inte insatt i fallet. Fruktansvärt tragiskt var det i alla fall.

Steve hade det stora nöjet att få med sig sin goda vän Maria från Colombia till Väjns vid Stortorget. Hon skulle ta en buss till bostaden i Bomhus inom en timma så man hade inte så mycket tid att vinka på.
I vanlig ordning var det syskonen Zinga, Manga och Ringo som arbetade och stod för halva personalstyrkan. Vid den här tiden –klockan fem-var det föredömligt lite folk. Det innebar också att man fick ett av de eftertraktade fönsterborden. Man beställde var sin favoriten kräftsallad och till det en kopp kaffe Det sista bjöd Zinga på så notan hamnade på knappt 160 kr. Ringo var fortfarande förkyld upplyste Zinga sin vän Steve och själv hade hon magont men det var bara att bortse från. Zinga och Steve tog ett fönsterbord och tog av sig kläderna.

”Vad ville du prata om i dag, ”undrade Maria som var lite otålig eftersom hon skulle hem och förbereda lektioner. Maria var lärare i svenska och engelska.

”Jag tänkte ta upp den här frågan med vad man tillåter sig att göra om man är partner respektive vän. Jag tycker vi kan utgå ifrån det där du råkade ut för häromdagen när du skulle läsa dikter i Folkets hus.

”Hur tänker du då, ”undrade Maria Rodrigez.
”Jo, jag tänkte på det att du fick tillrättavisning av din partner Manuel för att du kom i sista minuten medan jag som din vän inte hade anledning att klaga på dig. Du är väl ansvarig för dina egna handlingar.

”Menar du att en partner ställer större krav än en vän? Jag har faktiskt inte tänkt på det men när du säger det så stämmer det ju. Manuel klagar på mig hela tiden för olika saker som jag gör och i viss mån klagar jag väl tillbaks.”, sa Maria anspråkslöst.

”Ja ,precis! Man klagar och klagar på allt mellan himmel och jord och allra mest klagar man nog på varandra när man är gifta. Däremot så klagar man sällan på sina vänner.

”Nej, det är nog sant och det gäller väl samma för barn? De har man ju också en tendens att klaga på eller hur? ”

”Ja visst är det så. Hur många gånger har man inte bitit sig själv i tungan för att man klagat på sina barn och ofta utan att de behövt göra särskilt stora fel.”

”Ja, det är bedrövligt hur dåligt vi vårdar våra familjemedlemmar. De som står en allra närmast är man hård emot medan man ofta är flat och alldeles för flat mot sina vänner. Där tycker jag förresten den svenska konflikträdslan visar sig. Jag vill nog påstå att människor från mitt hemland Colombia och från övriga latinamerika har lättare för att kritisera varandra. Här kan jag ibland t om tycka att jag får för lite kritik.

”Så det kan vara. Ett mycket intressant ämne är det i alla fall. Jag är oerhört intresserad av mellanmänskliga relationer men jag tycker det är sällan man hitta läroböcker som ger särskilt mycket.!

”Direkta läroböcker finns det väl inte så många men jag kan tycka att det blir lite väl tutti-nuttigt när man ex läser Stefan Einhorn och hans böcker om vänskap/godhet och allt vad det kan vara.

”Jag har nog både läst böcker av Einhorn som jag tyckt om och andra som jag tycke sämre om men det är ändå förtjänstfullt att man tar upp sådana ämnen och om inte annat kan det nog leda till en bra diskussion när man har en så klok person att tala med sig som dig.

”Man tackar, ”säger Maria och reser sig upp. ”Det är dags att gå. Jag hade gärna stannat och jag föredrar att träffa dig när vi blir lite berusade men det får vi ta igen en annan dag. Kanske på lördag på Bienvenido. Kan vi inte dela på en flaska vin då?

”Ett utmärkt förslag. Kl 19 00 kan vi väl säga preliminärt och sedan kan vi höras av när det närmar sig. Ha en riktigt bra kväll.
”Tack det samma, säger Maria och ger Steve en rejäl björnkram.
Gävle den 10 mars 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar