onsdag 21 juli 2010

I DENNA LJUVA SOMMARTID

VILKEN SOMMAR

Tänk att det kan fortsätta att vara så här varmt. Helt otroligt men inte bara positivt. Inte om man är ute och cyklar.

DETTA HAR HÄNT
Det var en vecka sedan eller så sedan jag skrive på denna blogg som börjar bli alltmer intern. Nästan som facebook. Det gör att den också är medvetet privat till sin karaktär. Jag förväntas känna allasom går in på "Cloggen"-låter trevligare än Blogg. Clogs betyder för övrigt träskor om man översätter från engelska. Om man däremot översätter från isländska hasr jag ingen aning om vad det skulle bli. Kanske islandshäst? En del människor uppträder som istadiga islandshästar men tycker ändå att de handlar väldigt rättrådigt.

VECKAN SOM GÅTT
Efter den förra cyklingen i Uppland och Hälsingland tog jag det lugnt. 55 mil på 5 dagar fick räcka. Som längst var jag upp till Järvsö och vände och övernattade i Orfa men det har jag kanske redan sagt? Eller har jag det. Dumt att man inte kan gå tillbaks och kolla.

ÖVERNATTNING I ORFA SÖNDAG TILL MÅNDAG.
Den var i alla fall utmärkt bra. På Vilan hotell. Enkelt och billigt och bra.

På tisdagen och onsdagen var jag bara omkring Gävle och på torsdag morgon åkte jag ner till Stockholm på en förhandling. Genomsympatiska Rustam och hans fru.

FREDAG
Startar tidigt från Gävle för att vara semester. Åker vid niosnåret från stan och gör en tripp in till Avesta. Tar en fika. Fortsätter i sakta mak till Skinnskatteberg där jag var på körstämma för mer än 10 år sedan.
I "Skinsan" åt jag kebab med pommesfrites. Inte så nyttigt men gott.
Åker nu vidare till Finnerödja och gör en blixtvisit på en strand i Tiveden. Åker sedan vidare till anrika Forsvik som finns med i Arnböckerna. Där lyfter jag ut medhavd cykel och cyklar till Mölltorp och Karlsborg-som är en fantastisk sommarkommun-däe jag äter grillad makrill och köper med mig lax och makrill till syster Ingela. Hinner cykla ca 2,5 mil ( mycket blygsamt) innan jag åker till Skövde för att hämta syster på järnvägsstation. Äter räkor och dricker vin. Trevligt.

LÖRDAG
Kommer i väg till Göteborg med syster Ingela vid 11-snåret. Fruktansvärt regnande på vägen. Stannar i sympatiska Alingsås och tar en fika. Fortsätter mot Göteborg. Klarnar upp. Bra väder i Göteborg. Checkar in på hotell Opalen 1 240:- för ett dubbelrum. Inte så billigt men ganska bra.
Sightseeing i Göteborg och fika i Haga samt indisk mat på Wasagatan. INte alls dumt.
På kvällen blir det Liseberg men utan att åka något. Båda kände vi att vi vuxit ifrån det här. Det enda som var kul vara att titta på folk och spela på Tombola. Vann inget.

SÖNDAG
Fortsatt sightseeing i Göteborg på Fjällgatan och Masthugget. Åker vidare till Vänersborg och tar ännu en fika. Därefter laxlunch på Läckö slott och utflykt yill småbåtshamnen och turistfllan "Spiken". Ny fika i Lidköping hos systersonen Johan och Elin samt får träffa Charlie. Väldigt häftig grabb på två månader.

Avrundar dagen med tre mil cykel och sedan kvällsost med kex och macka.

Lyckad helg. Mycket lyckad.

MÅNDAG TILL TISDAG- VÄTTERN RUNT
Börjar med att kröa bilen till Hjo och ta ut cykeln. Första dagen cyklar jag 15 mil till Vadstena som är en väldigt trevlig sommarstad med 7 500 invånare. Ligger 10 mil norr om Jönköping.
Övernattning i Vadstena och bra middag. Charmigt hotell men för varmt på rummet.

Fortsätter cykla mot Ödeshög i förfärlig motvind.
I ödeshög blir det en läsk och full fart till Väderstad eller något liknande. Reflekterar inte så mycket över att färde går över fälten österut. Upptäcker att jag kommit fel. Försöker korrigera. Åker på "gen/senvägasr# genom hela Östergötland ner till Gränna. Då har jag cyklat 13,5 mil men rätt väg skulle det ha varit ca 6 mil från Vadstena. Förfärligt hemskt men vacker väg.
Helt slut kommer jag till Jönköping där jag får skjuts sista biten till mor och far. Missar därmed ca 5 mil men å andra sidan cyklade jag ca 33 mil istället för 30 som är normalsträckan för Vättern runt. Kan knappt sitta. Ännu mer förfärligt.

ONSDAG
Åter i Gävle vid 4-snåret. Jobbar lite, Betalar lite räkningar etc. Äter god middag på indiska restaurangen Masala som verkligen kan rekommenderas.

OLIVER
Äntligen fick jag mina stora Oliver när jag sent om sider kom till Brända. Då hade man haft hur mycket folk som helst under kvällen. Det var dom väl unt.
Buck såg avslappnad ut i innerbaren och Danilo och Bizy såg också ovanligt avslappnade ut. Borat verkade också må bra. Den som fick slita mest var Coctailspanniern i utebaren. han fick beställningar hela tiden men klarade det galant.

SAKNAD
Erkännande från ägarna att man köpt samtliga fem böcker man fått i kommission och att man har beställningar på fem nya. Kallas för återbäring. På alla sålda lunchkuponghäften.

SOV SÅ GOTT

1 kommentar:

  1. Tjena Tryggve.

    Kul att höra om dina cykelturer. Förstår inte riktigt hur du orkar med dessa långa dagar på cykeln utan att dö av uttråkning(utmattning i mitt fall kanske) men det är väl tur att det inte är så.

    Ännu en gång så märker jag att du har varit i behov av diverse hjälpmedel för att inte cykla senvägar. Du får komma förbi XL när jag är tillbaka i tjänst så ska vi fixa en riktigt cykel GPS till dig så slipper du ta onödiga vägar när du ska ut på en tur.

    Vår egen roadtrip börjar ju som du säkert vet på lördag. Skillnaden är väl kanske att istället för 55 mil till Götet så har vi dryga 550 mil till Vegas från Washington. Kommer bli några trevliga nätter på olika nationalparker runt om i USA. Hoppas du följer oss på resedagboken.
    Om inte så här har du en länk:
    http://www.resdagboken.se/Web/Apps/User/Profile.aspx?id=147&epslanguage=sv&uid=287670

    Kan konstantera att ordet "Glogs" inte existerar på Isländska men träsko borde översättas till viðurskór men jag kan ha fel.

    Hörs!

    SvaraRadera