tisdag 25 maj 2010

HELLO MUSIC LOVERS

Torsdagen den 27 maj.

Torsdag och snart fredag och snart är den femte månaden på året slut. Om en månad har ett halvår gott. Ja, det går verkligen snabbt. Vecka läggs till veCka och månad tilL månad.
Massor att göra. Att jag hinner det här är bara för därför att jag varit så effektiv tidigare i dag. Jag måste ju ha något att göra i morgon också. "Jörgen den fräcke" från Hille försökte få mig att göra en konkursansökan för en motpart men icke sa nicke. Där bet han sig i rullstensåsen. Det blev inget med det. Nu sitter han där och svettas med sin snygga hustru rännande omkring honom och ett barn som inte vill leka med kopmpisar. Gott åt honom och inte har han köpt några böcker heller. Snåljåp.
Tur att han inte läser min blogg för då skulle han väl bli sur.

JIM JASMIN
Ordning och reda på honom. Årsbästa i helgen som var och blir det 19 m så blir jag skyldig min adept en middag. Bara att hoppas att det gåt åt helvete-skojar bara-men han skall nog inte tävla i helgen.

TANDLÄKARE
Träffade en trevlig tandläkare i morse. Inga hål. Grattis.Kommer väl att få desto mer håll när jag ger mig ut och cyklar.

CYKLING
Nya hojen går väldigt bra. 6. mil i lördags 2 mil i söndags och 5,5 i måndags.
Måste ligga i nu så att målet 15-20 mil per vecka blir uppfyllt.
Undrar hur mycket Juan Bicycletas-på Buba- cyklar i veckan? Borat tror jag inte kan cykla men han kan bära bröd. Till bl a Handelsbanken. Det såg jag igår.

HÄLSNING
Ha en bra kväll.


ORIGINALEN I MITT HJÄRTA

Det är få människor, i mitt liv, som betyder så oerhört mycket som originella och vänliga människor. Människor som smittar av sig av sin originalitet, likt Falu rödfärg när den suttit på en vägg i tio år eller mer, och som vågar vara udda och inte skäms en sekund för hur man är. Om sådana skola vi eller snarare jag berätta i min nya berättarserie som jag i min förtvivlan tar till eftersom bloggen närmast dött sotdöden. Rören måste sotas, Något måste göras och då det behöver vara något originellt så bör man väl skriva om ORIGINAL.

ÖJSTEN FRÅN ALAFORS

Jag har en släkting som antingen är morbror eller farbror som bor någonstans i Sverige. Hans namn är Öjsten ( pseudonym för att inte bli stämd i onödan för förtal). Han är en man, Ej transvestit som Carl I Hagens svärson-för Er som följer norsk skvallerpress. Han är gift och har barn och barnbarn,
Öjsten är pensionär men det har han inte alltid varit. Dagens minne är från min barndom när jag var ca 10 år. Jag har sovit över hos Öjsten och Nana ( hans fru). Öjsten står naken i trappan i sina 1,97 i strumplästen och skriker till Nana.

-Nana! Skall jag gå naken hela dan? Varför har du inte lagt fram rena kalsonger?
-Men käre goe gubbe lelle, säger Nana på sitt Göteborgsmål uppblandat med lite Tröllhättan ( Roy och Roger) mål. Har ja glömt de? Hur kunde jag, säger hon ironiskt.
-Kunde du inte leta själv i tvätthögen framför fötterna på dig?
-Ja, ska la för faen inte behöva göra allt. Ja pantar flaskor, ja går å handlar, Jag matar fåglarna och hänger tvätt. Skall ja börja ta fram kläder åt mig själv nu också. Nu ha la du ändå gått lite för långt?
-Skit ner dig gubbe så får du randiga lår, svara Nana som är den som bestämmer i huset. Öjsten har uppenbarligen valt henne för att hon är så moderlig. Hon har liksom tagit över efter mamma Greta som gjorde allt för sin son/sina söner.

Öjsten var snickare till gebitet men det var inget som märktes hemma. Man fick leta länge efter ett så ofärdigt hus som hans. Bl a så gick man på träpallar i ca 5 år innan Öjsten bytte ut trappan och byggde trappräcke. En av de få saker som Öjsten snickrade var fågelbon och fågelholkar. I stora björken på tomten har han minst 10 holkar.
Öjsten var och förblir en pärla bland pärlor och någon mussla är han inte. Det finns ingen fest på jorden där inte han reser sig och dra någon fräckis som oftast inte alls är rumsren på dessa familjeföreställningar i form av bröllop, jämna år fyllanden etc.

Jag tänkte bara undra – precis som Kurt Olsson-om det här kan vara något att bygga vidare på eller är det också helt ointressant för Er kära fåtaliga läsare av min blogg som nu fått pris för den mest anonyma bloggen i Norden.



RESUMÉ
Ja, så har det gått en vecka igen. En vecka fylld av äventyr och äventyrligheter.
Min kortsemester blev så bra. Oerhört trevligt sällskap. Mig själv. Ingen att bråka med. Bara mitt överjag som var ganska kritiskt från och till.
Började med Sundsvall och Knaust hotell till extrapris. Riktigt bra. Rekommenderas. Besökte förskräckligt Irländsk eller möjligen skotsk pub. Fult och fånigt men käket ganska ok. Fortsatte till Bishops Arms. Betydligt bättre. De var i onsdags.
På torsdagen åkte jag till Östersund och flanerade i stan för första gången på evigheter. Gav ingen känsla av att man måste återvända dit. Borde kanske ha sett Frösön också. Vidare mot Ulf Lundells Åre. Begav mig direkt till Copper Hill hotell som lär-ha kostat bort emot en miljard att bygga. Numera ägt av en norrman som har en oerhört lyxuös kåk nära hotellet. Snarare ett fort.
Copperhill var stängt. Tyvärr. Hade velat bo där. Åker till Storlien och tankar svindyr diesel. Vilket tråkigt ställe. Vedervärdigt. Ytterligare tio mil till Trondheim. Mycket bra hotell mitt i smeten men alldeles för dyrt. Vågar inte säga hur mycket. Trondheim är en härlig stad. Vacker och mycket atmosfär men dyrt. En starköl gick på närmare 100 kr. Usch. Tacka vet jag Burned Bananas men de är ju så kort om personal. Åtminstone vissa. Man har infört ett kortsystem för att hålla reda på alla kortvuxna Vip-gäster bl a Jim Jasmin. Nu skall man äntligen, äntligen inte bara byta fula gardiner utan även börja servera varm mat som är individanpassad dvs kryddad efter den enskildes önskemål. Kycklingen i dag tisdag var utsökt god 4,5 men lite för dåligt individkryddad. Varmare kaffe kommer nästa år-eventuellt.

Hann besöka tre pubar i Trondheim i fantastiskt väder innan jag gick för att njuta av svindyra rummet men inte gjorde jag det heller. Somnade istället. Hur kul är det.
Medan jag skriver lyssnar jag bl a på "Your song" som kan rekommenderas. Lyssnade nyss på "Rom i Regnet" och kände mig ensam på gränsen till övergiven. Det borde vara förbjudet att spela sådana låtar på Spotify men det är ju min spellista så jag får skylla mig själv.

SKÄRPNING -LIVREM PÅ
Var var jag. I Trondheim. Sover äter frukost och åker 15 mil till Röros, fem mil från svenska gränsen-tror jag. Kanske mindre. Röros är ett häftigt ställe med en massa fina gamla tråkåkar i konstiga kulörer. Dyrt förståss men Norge vill ju inte ha några turister.
Avslutar dagen i Ljusdal som var förvånansvärt trevligt. Dock ingen bandy idag. Stadshotellet i Ljusdal för 800 kr pernatt helt ok. Dessutom veranda där man kunde sitta och fyllna till-om man kände för det-alltmedan solen gick ned. På andra sidan gatan järnvägskrog med öl för 29 kr. Billigt men ganska fult. Kineskrog har man också. Allt längs samma gata.

VARNING
Hotell Mys-oxen i Sveg är allt annat än mysigt. Vandrarhemsstu a lalogement.

ÅTERSEENDE
Glädje och besvikelse.

MÅNDAG
Gränslöst mycket att göra. Tog aldrig slut. Uppmuntran med massage.
Bra lunch på BUBA. Bicykletas-som tyvärr inte kom med i nya boken-såg ovanligt glad ut. Är han nyopererad? Samma läkare som Silvia? Danske kirurgen i Hudiksvall? Bukowski serverade rosa champagne hela lunchen för att ställa sig in för att han blivit en litterär person. Trodde väl att Evita skulle komma insläpande på "den där Mary" som bara reser och reser.

TISDAG
Bra lunch igen. Recension av "Bocken" av Björn Widegren.Snällt att recensera men mest missuppfattning. Han skulle väl ha recenserat "Knasen" lika styvmoderligt. Fasar för vad "Lea Lokatt" skall skriva om det är hon som lägger vantarna på boken som är en reklambroschyr för Gävle med massor med tips på Bra restauranger som Buba, Bava och Tenn-stopet. Där var jag och stöpte lite ljus på em.

RÅD
Ljuset i tunneln kan vara ett tåg. Ser fram emot att åka tåg på nästa kort-semester med Dvärg-främjandet (vits men tveksam) och andra kort-vuxna personer.

UPPMANING
Sov gott och förtvivla inte sytrar Er kamp är också vår det är inte om att .....

EFTERLYSES
Bloggbefrämjare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar