onsdag 4 maj 2011

ONSDAGEN DEN 4 MAJ

SEGER

Jag och Ulla vann en härlig seger ( bara för folk med passworld).-

VÄDER
Kallt i Gävle. Nära noll men ingen snö idag.

OKÄNSLIG SJUKVÅRD
Dålig behandling av en person som fått besked om att han har dödlig sjukdom gör att han tar sitt liv. Vedrövligt dåligt.

OKÄNSLIGT VERK
Onsdaksan som aldrig sover-Migrationsverket-hasr gjort sig besväret att åka ner till Stockholm med en kvinna från angola och får ett klart och tydligt besked att man INTE kan ge henne pass även om man inte tvivlar på att hon är från Angola. Ändå skall denna vedervärdiga myndighet kasta ut kvinnan till Angola för att där försöka få ett pass i alla fall trots att kvinnan har barn fött i Sverige på några månader som är svensk medborgare och pappan som hon bor med är svensk medborgare.
Nu skall MV lämna över ärendet till polis säger verkställighetsdetaljen i Söderhamn. Hur lågt kan en myndighet falla i ren förvaltningsfundamentalism och ren dumhet i kombination med en stor portion ren främlingsfientlighet. Ärendet uppmärksammas just nu av båda TV och radio.

INTERVJU MED AL (den 27 juni 2009) PÅ SIBYLLA I SÖDERHAMN, KURT OLSSON
Jag, Malte Mesost, som är författare till denna intervju, känner mig lite spänd. ÄNTLIGEN skall jag få intervjua den berömda ledaren för ”barnen på Öster”. Det är stort, det är verkligen stort. Nästan lika stort som Dorotea, som Ole i pistvakt brukar säga. Vi kör igång direkt så att han inte ångrar sig.

”Hur många barn på Öster basar du över Al.

”Ca tio samt dr Rutger, Markys och Söd ( Fred) från Söderala.

”Hur känns det att veta att föräldrarna är rädda för dig? ”undrar Malte Mesost och ser märkbart nervös ut.

”Det känns bra att ha respekt med sig. Det är också nödvändigt för att göra ett bra jobb.

”Din främste ”bestraffningsexpert” heter visst Markys. Hur viktigt är det att ha med Markys i laget? ”

” Han är rätt viktigt. Han är svår att ersätta. Det är svårt att nypa lika hårt som Markys. Den enda som kan ersätta honom är ”Skugg”.

”Gör dr Rutger någon nytta? Han verkar så skrytsam.”

”Ja, han säger åt Markys att inte nypa fel personer. Han skall bara nypa sådana som skall bestraffas, men han nyper vem som helst. Till och med min mamma Han älskar också att nypa i mormors stora rumpa.”

”Finns det någon som har större rumpa än mormor på Öster?

”Nej, hon har den allra största rumpan på Öster, utan tvekan. Hon har dessutom vunnit ”Rumpracet” både på Garvaregatan och Stuvaregatan två år i följd i både singel och dubbel där det gällde att tacklas så hårt som möjligt.”

”Din mamma har också stor rumpa. Kan hon ha ärvt den av mormor?”

”Kanske det. Inte omöjligt. Mammas mormor hade också en rejäl rumpa, när hon var yngre, har jag hört. Så delvis sitter det väl i generna men mormor äter ju också två semlor per tisdag från januari till maj och det sätter väl också sina spår, kan jag tänka.”
”Hur går det med mammas mys under täcket? Har du fått ordning på det,
”frågar Malte Mesost lite skuldmedvetet eftersom han själv har myst med Al:s mamma när Al varit hos sin pappa.

”Hon sköter sig ganska bra. Jag har inte märkt att hon tokat till det för sig på sistone. Men hon var helt hemsk under en period.”

”Det låter ju bra att hon bättrat sig, ”säger Malte Mesost uppmuntrande.

”Hur går det med pappa? Har han hittat någon ny tjej?”

”Nej, inte vad jag vet. Mormor har sett honom kyssa en tjej på stan när hon var ute på cruising men det var ganska länge sedan.”

”Har pappas humör blivit bättre? Han hade ju en tendens att bli så arg på din mamma tidigare.”

”Ja, det har blivit lite bättre, men han säger åt mig istället och nu tycker han att jag är så stor att han kan skälla på mig.”
”Kan du ge mig något exempel?”
”När han har gäster vill han att jag skall göra ett bra intryck och ofta gör jag inte det enligt honom och då blir han sur och klagar på mig efteråt och det tycker jag inte om.”
”Känns det konstigt när han klagar på dig?”
”Ja, det känns lite konstigt eftersom han inte är perfekt själv och lite får han väl stå ut med. Vad är det som säger att hans sätt att vara är bättre än mitt?”

”Hur är det med läggtider? När lägger du dig hos pappa? ”undrar Malte Mesost.

”Jag lägger mig kl 10 på helgerna och kl 20 00 om det är skoldag.”

”Läser pappa för dig? Eller läser du själv för att bli trött?”

”Nej, jag läser själv för det mesta eller också tittar jag på film innan jag skall somna.”

”Vem har bäst sovläggningsvanor? Pappa eller mamma?”

”Det är bäst hos mamma? Och hon läser fortfarande för mig fast jag inte har några problem med att läsa. ”

”Hur är det i skolan? Trivs du? Har du en bra fröken? ”Undrar Malte Mesost och försöker se ut som en riktig undersökande journalist.

”Ja, jag trivs i skolan och fröken är bra. En del klasskamrater är också bra.”

”Har du någon tjej ännu?
”Nej, inte ännu? Det är ju inget som brådskar. Jag är ju trots allt bara nio år gammal.”

”Hur går det med Olga? Är hon fortfarande intressant för dig?”

”Hon är jättejobbig. Jag måste säga åt henne hela tiden att hon skall sluta vara som ett frimärke på mig. Hon är trots allt en katt. Katter kan man klappa, men man vill ju inte vara ihop med en katt. Det borde hon faktiskt förstå, ”säger Al och lägger armarna i kors för att visa hur irriterad han är.

”Godaste skolmaten och godaste maten hemma? Är min nästa fråga.”

”Potatisbullar både hemma och i skolan, ”svarar Al snabbt. Han börjar bli otålig att intervjun tar så lång tid. Han har mycket att göra och vill inte förlorar för mycket tid.

”Bästa kompis?” säger Malte Mesost som märker att Al börjar bli otålig.
”Bröderna Bus, ”sa Al utan att tveka.
”Är de hemma i sommar så att du kan leka med dem? ”
”Ja, jag tror det.”
”Då får jag tacka dig så hemskt mycket för att jag fick intervjua dig. Nu har jag en annan uppgift som inte är lätt. Jag skall intervjua Markys, ”säger Malte Mesost och suckar ljudligt.
”Oj, oj stackars dej, ”säger Al lite skämtsamt och ber Markys komma fram från den soptunna där han gömt sig under hela intervjun.”
”Tjena, tjena! Vad roligt att få bli intervjuad. Det har jag alltid längtat efter ”säger Markys och sätter sig direkt på backen med benen i kors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar