torsdag 30 juli 2009

Kattungarna är fortfarande blinda eller halvblinda och oerhört söta. De skall inte heta vare sig bror eller Sven Bertil utan Kaseper och Jesper och Jonatan om jag får bestämma men det får jag förståss inte. Det kommer Julia att sätta P för.
En fantastisk dag med sol och värme när jag åkte från Söderhamn kl 0708 med X-tåget som fungerar utomordentligt bra.

FÖRSTÖRELSE
När jag var på posten i Gävle så upptäckte jag att man ännu en gång slagit sönder busskuren alldeles nedan för busskuren vid Willys. Man undrar hur man kan komma på idén att överhuvudtaget göra busskurer som leder till sådan förstörelse men mest tragiskt är det förståss att man kan komma undan med den här typen av brott utan att behöva ta rätt efter sig. Det borde vara en självklarhet att de som skapar sådan här förstörelse också får hjälpa till att städa

STÄDNING
F d statsministern Göran Persson tycket att varje vuxen svensk skulle ha ambitionen att plocka ett skräp om dagen. Jag tycker att man borde ha en ambition på minst 5 skräp om dagen samt alltid ha en liten påse från Pressbyrån eller motsvarande samt en plockhandske till hands.
Det är sorgligt ofta som det är rejält skräpigt även i centrala Gävle. Hade inte vi en kampanj om ett rent Gävle? Vad hände med den. Den organisationen borde nog permanentas.

ARBETSLÖSHET
Detta mnåste vara ett av de mest obegripliga och fula ord som finns. Det är väl en sak att man blir av med sitt arbete men varför arbetslös?
En kombination av A-kassa och visst stöd från stat och kommun borde göra att alla fortsatta att arbeta i arbetslag och med rätt till semester.
låta folk slå dank och särskilt låta ungdomar gå overksamma är ju ett enormt resursslöseri och dessutom vansinnigt. Alla måste ha något att göra och det finns ju hur många arbetsuppgifter som helst. Sätt in arbetslösa i arbetslag där de vill vara. Se till att alla äldre får komam ut, se till att ordna ledsagare till sjukhus etc, se till att förstärka klasser med extraresurs, rlaga varje trasigt staket och varje trasig soffa. Sätt i gång och måla etc etc.
OM arbetslösa tillåts vara arbetslösa finns också en uppenbar risk att de genom svartarbete konkurrerar ut riktiga firmor. Det här kan inte vara en svår sak egentligen om bara förnuftet får vara med men det tycks vara på undantag inom nästan varje samhällssektor.

MEDAN LATTEN KALLNAR
Min bok har bl a ambitionen att visa att man kan hålla sig frisk med bra litteratur och bra musik men också att man inte skall vara kvar på samma plats för länge. Börjar man närma sig pensionsålder och inte alls trivs då är det verkligen motiverat att hjälpa dessa människor från banan så att man inte tvångsarbetar de sista åren och därmed skapar bekymmer för sig själv och för dem som kommer i kontakt med ens uttråkade arbete.
Det ger förståss också nya arbetstillfällen om man får chansen att gå i pension vid 60 fyllda och utan att förlora så mycket. Rimligen kan man också erbjuda dessa uttråkade människor plats i cafeer och annat som ex serverar ekologiska produkter och rättvisemärkta saker men också arbetar med något man trivs med. För övrigt anser jag att de engagera i Asylkommittén i Gävleborgs län gör ett fantastiskt arbete och jag vill önska Er en riktigt skön fortsatt sommar.

1 kommentar:

  1. Ja Migrationsverket är ju känt för alla sina tokiga beslut och kan väl inte förväntas göra något annat tyvärr. Hoppas i alla fall dom bättrar sig någon gång även om det inte verkar allt för hoppfullt. Tyvärr har dom flesta myndigheter storhetsvansinne och för att nämna ett i raden så vill jag ta upp Max Hansson på Gotland som tydligen har hamnat i Länsstyrelsens klor.
    Här kommer hans brev till landshövdingen som är en intressant läsning:
    "Bästa Marianne,
    Vad som nu hänt känns oerhört trist för Dig, mig och hela Gotland.
    Jag får ständigt frågan om jag och PayEx känner oss särbehandlade och på den frågan kan jag bara svara ABSOLUT, i den meningen att allt vi försöker göra eller försökt gjort på Gotland generellt sett blir ett nej, nej, nej från Länsstyrelsens sida.
    Vi har under ett år offentligt riktat kritik både mot Dig som Landshövding och Dina tjänstemän för att Ni är företagsfientliga, senfärdiga och allmänt ovilliga till att föra konstruktiva dialoger. Vårt förhållande till både Dig och Dina tjänstemän har minst sagt varit frostigt. Dina tjänstemän saknar allmänt hyfs, följer inte lagar och förordningar och tror att de kan uppträda hur som helst i sin anonyma tjänsteutövning. Då mina medarbetare senast haft kontakt med tjänstemän på Länsstyrelsen så knycklas våra ritningar ihop mitt framför ögonen på dem med orden "det här duger inte" Oförskämt! Då mina medarbetare ber Dina tjänstemän om att fatta beslut inom rimlig tid så vi kan gå vidare och överklaga beslutet får vi till svar att det har vi inget för eftersom Länsrätten alltid går på Länsstyrelsens linje. Då möten bestäms med Dina tjänstemän så kommer vissa inte och en del kan avvika efter 5 minuter. Första gången Du besöker mitt företag (öns största privata arbetsplats med mycket duktiga medarbetare som jag är väldigt stolt över) var för ca 2 månader sedan. Vi har under flera år påpekat för Dig att Du måste göra något åt situationen. Att Du inte agerat straffar sig nu med all tydlighet."
    ---
    "Mina kontakter med Dig har under åren varit minimala till gränsen på obefintliga. Jag har aldrig varit på Dina mingelfester även om jag varit bjuden. Eftersom Dina inbjudningslistor till dessa partyn alltid publiceras i lokaltidningarna så har mitt företag PayEx bett både kommunen och länsstyrelsen att vi inte skall bli bjudna. Detta för att vi befinner oss i konflikt med Länsstyrelsen på alla fronter samt att jag under inga omständigheter vill att det skall framstå som att jag eller mitt företag skall ha någon "gräddfil"
    Då jag förstår att mitt strandskyddsärende håller på att spåra ut fullständigt så tar jag kontakt med Dig som chef för att Du skall kunna bilda Dig en egen uppfattning.
    Jag är naturligtvis tacksam för att Du tog Dig tid och själv satt Dig in i ärendet och samtidigt besökte mitt företag PayEx för första gången på alla dessa år.
    Jag hoppas att även andra gotlänningar har den möjligheten att ta kontakt med Dig. Jag uppfattar det som en skyldighet från Din sida och inte som en särbehandling av mig.
    Då det gäller den omtalade lunchen så har jag aldrig sagt att jag skulle bjuda Dig på någon sådan. Däremot så har jag sagt att jag kan ordna lunch eftersom mötet beräknades ta flera timmar och då alternativa lunchmöjligheter ej fanns vid detta tillfälle. Lunchen var en enkel Thai-lunch med kranvatten och råvarukostnaden ca 30 kronor per person. Även om jag tycker att vi är världsbäst på att fakturera så skulle det kännas konstigt att sända en faktura till vår Landshövding på detta belopp. Men om nöden så kräver så skickar jag givetvis en."
    ---
    "För Din kännedom så har jag informerat Din chef Finansmarknadsminister Mats Odell om "messen" på Länsstyrelsen i Gotlands län vid ett möte för ca 1 månad sedan.
    Med vänliga hälsningar
    Max Hansson
    ps. jag har även sänt detta mejl till media för kännedom eftersom det är offentlig handling."

    SvaraRadera