torsdag 9 juli 2009

Morgonens blogginlägg


Det här blir dagens bidrag till min nystartade blogg som jag hoppas kommer att bli ett forum för bl a svensk migrations-och flyktingpolitik och hur illa det är ställt med våra myndigheter,
Man vill ju gärna tro att bara för att man drar på sig "schimpanskostymen" så blir man genast å mycket med omdömesgill än alla oss andra men de blir lika fulla och lika fula när de dricker och de har lika mycket prestige eller mer i sig som oss andra, alla dessa myndighetspersoner som inte klarar av sitt arbete och som skall förvalta vårt gemensamma pund men "bränner " pengarna. Inom kort skall jag återkomma till varför jag anser att MV är en katastrof och en dinosaurie som måste försvinna eller Uppgraderas. Vi kan inte ha det som vi har det nu med en roderlös rörelse som varken gen direktör Dan Eliasson eller någon annan tycks kunna göra något åt. Det här är bara ett exempel av många hur svårt på gränsen till hopplöst det är att ha med MV att göra. jätteproblem är också lagstiftningen som inte MV kan göra något åt och vad gäller asylprocessen så vill jag betona att det finns ett antal pärlor på MV som sköter sig väldigt bra och det måste vara djupt tragiskt för dem att ingå i en sådan här organisation som inte fungerar.

Till Migrationsverket i Norrköping
att: rättschefen Mikael Ribbenvik samt gen direktör Dan Eliasson
ang offentliga förordnanden

…………………..

Jag hoppas vid Gud att Du Mikael Ribbenvik är så klok att Du förstår att jag fortfarande väntar på en OMPRÖVNING av huruvida jag är fortsatt avstängd eller ej till offentliga biträdesförordnanden. Om ja inte får Ditt svar före utgången av juli månad så riskerar detta ärende att inte bara hamna hos JO och JK där det nu befinner sig utan även i Europadomstolen och förhoppningsvis med hjälp av advokaten Claes Borgström.
Att köra ett eget ”Guantanamorace” med obefintliga rättigheter och inte möjlighet att överklaga MV:s beslut och att inte veta hur länge de gäller kanske är högsta mode i Borats Kazakstan men inte i den sk demokratin och rättsstaten Sverige. Även om Eliasson har sitt förflutna som SÄPO-chef så kan det knappast vara så att han anser att advokater med 20 års erfarenhet av flyktingärenden skall stängas av på hur lösa grunder som helst.
Det går inte att tro att Du kan ”strutsa” omkring och komma med i och för sig mycket vänliga brev-du tycks vara en riktig hedersprick-så länge som inte demokratin finns med. Jag vill inte och kommer inte att acceptera att utsättas för någon typ av anarkistisk summarisk process och det alldeles oavsett hur ointresserade advokasamfundet är. Deras stöd är ju pinsamt lågt men å andra sidan så klara ju inte advokatsamfundet av att ens höja våra taxor med mer än ca 2% per år så vad kan man förvänta sig. Jag antar att man månar om sina affärsjurister - med taxor på 2000-3000 kr per timmar mot våra 1100:-/t - och inte bryr sig så mycket om ”humanjurister”. Denna uppfattning delar jag med väldigt många som jag talat med.
Nu vill jag alltså ha ditt svar och är det så att Du vill göra gällande att ”skamningen ” skall fortsätta så räcker det bra med 6 månader från publicering av att MV skulle ta upp ärendet och det trumpetade man ut till media den 13 februari.
I väntan på svar får jag önska Dig och Dan en trevlig sommar och jag skickar med lite ”litteratur” om hur man sköter sig i Gävle.
Jag önskar också etiska rådets utlåtande på nytt. Jag lyckades deleta det.
Jag vill också att Eliasson sätter fart på beslutsfattandet vad gäller ansökan uppehållstillstånd p g a arbete där man söker från utlandet. Det borde man kunna få samma dag man söker om man har med papper från facket samt arbetserbjudande. Er handläggning är pinsamt och skrämmande långsam.
Med vänliga hälsningar

Tryggve Emstedt


Till
Migrationsverket i Gävle
avdelningschefen Christian Blackmon!
samt rättschefen Mikael Ribbenvik f k

ang offentliga biträdesförordnanden

Jag är mycket bekymrad över att Du som nytillträdd chef för MV i Gävle inte anstränger dig för att uppfylla de elementära krav som offentlighetsprincipen och förvaltningslagen ställer på dig.
Det har nu gått en månad sedan jag skrev till dig sist och du har fortfarande inte manuellt gått igenom Era register i Gävle och kollat hur många förordnanden som gått till mig under 2007 och 2008 och sedan jämför vi det med de som fått flest förordnanden i LÄNET dvs jur kand Tiina Hennel,advokat Bo Carlsson m fl. Var god ta upp fem stycken och glöm nu inte mig den här gången. Jag är förståss rörd till tårar att din företrädare Lennart Ebbegren kom fram till att jag haft 979 (bil 1)förordnanden MEN med den lilla brasklappen att det inte står under vilka år vilket kan synss lämpligt när man önskar besked om hur det varit sista åren, eller hur??
Jag hoppas att Du eller Din ersättare klara av denna enkla uppgift som möjligen kan ta en timma i anspråk men det anser jag att den tiden måste Du ta Dig och har du en annan uppfattning – och fortsätter svara på fel saker - så åberopa lagstöd och eventuella JO-utlåtanden.
Du kanske inte känner till det men MV kör just nu en ”moral och sanitetsdrive” och det gäller då att få så lämpliga ombud som möjligt och utifrån det måste det vara av allra högsta prioritet att även MV:s egen personal-hur absurt det än kan låta-sköter sina åligganden.
Har jag inte ditt svar inom en vecka och senast den 17 juli så kommer jag att begära en internutredning och utlåtande från MV:s etiska råd beträffande ditt agerande.
Med en önskan om snabbt svar och att det förvaltningsmässiga sorgebarnet MV en gång för alla försöker att ta sig i kragen och göra något rätt.
Jag vill ha en BEKRÄFTELSE på denna skrivelse DENNA DAG:

Gävle den 9 juli 2009
Tryggve Emstedt

Dnr:
Vårt ärendenummer: 09026

1 kommentar:

  1. Det klingar som om det är personliga agg mot dig. Deras tillvägagånssätt är helt sjukt. Jag hoppas verkligen att Migrationsverket ser till sitt bästa och sin heder och skärper till sig ordentligt. För jag anser att deras beteende är helt SJUKT. FY FAEN helt enkelt. Dom måste inse att om detta sprider sig vidare så kommer dom få stora problem.

    SvaraRadera