fredag 25 februari 2011

VECKAN SOM GÅTT

VÄDER OCH VIND
Stark kyla har förbytts i blidväder och både lördag och söndag har bjudit på fantastiskt väder. Under söndagen tog jag en rejäl promenad genom Bologner och var även på relaxavdelningen.

SKIDOR
Det gick illa för svenskarna i dagens tre-mil. Jättetråkigt. Det råga på allt vann den segertippade norrmannen men hellre det än ryssarna.

LIBYEN
Läget i Libyen är minst sagt rörigt men chanserna att störta diktatorn Khadaffi synes mycket goda. Måtte han inte mörda alltför många innan han själv och familjen störtats från tronen.

KALAS
Väldigt kalas i Bomhus hos goda vännerna Ulf och Turid

DR RUTGER PÅ WAYNES -AVSNITT 18
Jag vill betona att detta är en skröna och inte någon biografi som vissa har trott.
Det här är en ren fantasiprodukt där vissa stått modell men där upphör sedan likheterna med verkligheten.


Dr Rutger hade ännu en gång träffat en "kund " på Wäjns som kallade sig singel och två barnsmamma ( Hon hade en son på 15 och en dotter på 17 år) för att bjuda henne på 40 minuter exklusiv terapi. Hade hon inte varit så utfattig så hade han i vart fall tagit halv taxa dvs 520 kr. Nu spelade pengar ingen roll för Dr Rutger. Han var mångmiljonär bara i pengar på banken. Han hade sålt sitt IT-företag i Indien för 10 år sedan för motsvarande 10 miljoner svenska kr och han hade även tjänat en smärre förmögenhet på att sälja sin kedja ”Harem krishna” som var relativt små butiker som sålde allt som hade man andlighet och lusta att göra inkl böcker i Kama-sutra -sex att göra inkl dvs indiska och kinesiska buddafigurer men mest pengar tjänade han på att hålla kurser om ”människans plats i Universum och hur hittar man sitt andliga mantra. Varje kurs som varade i två dagar kostade minst 2 000 kr och det händer att Dr Rutger tog emot uppemot hundra kunder på en helg. Insynen i den här typen av verksamhet var minimal och det lämnades inga kvitton.

Dr Rutger hade ringt till Waynes och bokat ett fönster-bord mot torget, det närmast väggen på samma sida som disken. Där fick Dr Rutger de bästa wibbarna för sin verksamhet. Kl var 15 00 och patienten ann kände sig lite otålig för att hon skulle hämta sina tonåpringar Pete och Anna på tågstationen kl 16 30.

”Välkommen kära Ann. Va rolisch att se dig igen, ”sa Dr Rutger och vidrörde Anns högra handrygg med sina läppar.

”Hej, dr Rutger, jag har verkligen sett fram emot det här mötet.

”Om jag läser din ögon-Irisen på ett korrekt sätt så är du orolisch för något. Låt mig gissa att det handlar både om ekonomi och barn.

”Ja, kära Dr Rutger! Där har du verkligen rätt. Jag får lön i morgon men kommer bara att få 80% av lönen eftersom jag varit sjukskriven en del i februari.

”Låt mig gissa att du har en grundlönen på ca 20 000 kr och 80% blir 16 000 kr och efter skatt kanske 11 00
”Just så illa är det. Jag kommer alltså bara att få ut ca 11 000 kr och när jag får pengar från fk vet jag inte. Det kan säkert dröja en vecka eller två.

”Det är ju helt förfärlisch men du får väl underhållsbidragen för barnen.

”Ja visserligen får jag 2 400 kr för dem tillsammans och sedan barnbidrag på
2 000 kr men det här är ändå en droppen i havet när jag skall betala hyra på
7 000 och alla andra räkningar.

”Det är verkligen hemskt att vara ensamstående och du får ingen hjälpen av dina föräldrar?

”Nej, mamma och pappa tycker att jag skall klara mig själv och är egentligen irriterade på mig för att jag inte ser till att lägga upp en rejäl buffert som skall räcka även när man blir arbetslös. Mina föräldrar är så att säga av den gamla skolan.

”Du tänker väldisch klokt tycker jag och du skall inte göra av dig av med aktier eller fonder för att kompensera för att du har dålisch lönen den här månaden.
Hur mycket tror du att du förloarat på att vara sjukenskriven? Flera tusen kan jag tänka.

”ja, jag har inte räknat så noga men det handlar nog ändå om minst 3 000 kr netto för annars brukar jag få OB-tillägg på kanske minst 2 000 kr och det blir förståss inget av det nu.

”Då gör vi så här att du skriver ner ditt kontonummer så gör jag en direktenöverföring i kväll på 5 000 kr så betalar du tillbaks när du har bättre ekonomi och får du inte bättre ekonomi så spelar det ingen rollen. För varje gång du rekommenderar en kunden för mig så kommer jag att dra av 1 000 kr från skulden så det kanske blir jag som blir skyldig dig pengar om något halvåren.

”Gud va du ä snäll Dr Rutger, ”säger Ann och kan inte låta bli att fälla en tår. Du anar inte hur mycket det här betyder för mig.

”Ingen fara alls och här har du också presentenkorten på MC Donalds på 200 kr så kan du gå med barnen dit.

”Tusen tack, dr Rutger.
”Ingen orsaken men nu vill jag veta en sak. Hur går det med kärleken. Hur går det med den där efterhängsne revisorn. Är han fortfarande tjatig på dig.

”Jag vet inte hur jag skall säga. Jag har talat om för honom att jag måste ta itu med mina problem först innan jag kan gå in i någon relation och jag vill ha så mycket tid som möjligt med mina barn.

”Det är klokt tänkt men du får inte glömma att du måste även ha egen tid och det viktiga är inte att träffa någon varje dagen utan det viktiga är att ni träffas på ett naturlisch sättet utan att du känner trycken att älska med honom för då blir det fel. Du får inte heller tro att hans generositeten gör att du blir köpt. Så är det alls inte. Jag känner honom väl och jag vet att han bara vill hjälpa dig och framförallt vill han hjälpa dina barnen. Han har köpt dyr köksutrustning till dig och dyra kläder men det han tycker bäst om att köpa är kläder och bäcker till barnen och annat som de vill ha. Försök göra saker ihop med honom. Gå på bio med honom tillsammans med barnen och gå på bil ensam. Bjud hem honom på thé för att bara prata. Rätt som det är kanske dina gamla känslor kommer tillbaka och var inte rädd för dem men glöm inte att hans känslor för dig också har förändrats. Det är fruktansvärt att bli övergiven av en kvinna under ett uppbyggnadsskede men nu har han gått igenom värsta sorgearbeten och nu kommer han inte att engagera sig så hårt i dig. Det kommer du att tycka är bra och då kanske det blir du som får tillbaka ett engagemang och får du inte det så hittar du säkert någon annan när saven rinner till i trädbjörkarna. Lås dig inte
inne i din rädsla. Ge dig hän åt lustan när den dyker upp men var noga att tala om för alla i din väg att du egentligen inte har tid med någon relation och skall man ha en bekanskap så blir den på det ytliga planet.

”Tack Dr Rutger , tack för att du bryr dig. Det betyder mycket för mig, det vet du. Jag skulle kunna bli kär i dig skall du veta trots att du kroppsligen inte är min typ. Jag skulle kunna bli kär i ditt intellekt.

”Nu skall vi inte fundera på det. Det är alldeles för lättisch att bli kär i sin terapeuten. Bry dig inte om mig utan försök att komma i kontakten med dina äkta känslor. Det är det viktigaste råden jag kan ge till dig. Glöm inte heller att du är väldigt vacker och kan förrycka mäns känslor med din härliga uppenbarelse. Håll gärna lite distansen i början så att de ionte inbillar sig saker i onödan. Försökt vara tydlig även om det är något av det svåraste som finns.

Man skiljds åt och Ann känner sig nu betydligt mindre orolig än innan man träffades. Hon vet att hon nu kommer att ta tag i sitt liv och innan sommaren kommer många saker att ha förändrats till det bättre. Ordentliga avtal med barnens pappa och förhoppningsvis en ny tjänst där hon verkligen trivs och koll på ekonomin. Om hon dessutom kan var vän med en man så är det väl bara bonus men det ligger trost allt nederst på prioriteringsskalan.

Waynes den 24 februari 2011 kl 20 00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar