torsdag 10 februari 2011

TORSDAGEN DEN 10 FEBRUARI

IS YOUR LOVE IN VÄJNS-avsnitt ca 14

OND BRÅD DÖD

Zinga kände sig riktigt upprymd efter att att ha fått tid att gå på bio med sin goda vän Fatma som arbetade på Flanörs restaurang. Man hade kommit iväg redan kl 18 00 och när man väl kom till Filmstaden-som Gävles enda biograf heter- så var det för en gångs skull
nästan fullt i biosalongen. Man skulle se "The kings speech" som var en mycket uppmärksammad film och enligt vad Zinga läst tiofaldigt Oscar-nominerad. Zinga visste att huvudrollsinhavaren hade varit med i "Love Actually " för några år sedan. En kärlekskomedi som hon verkligen älskade. Han som spealde kung hade också varit med i Mama Mia tillsammans med bl a Stellan Skarsgård och den där agent 0007-skådisen men varken Zinga eller Fatma kunde för sitt liv komma på vad skådisen hette. Man hade laddat upp med både stor popcorn och var sin stor kola och dessutom lösgodis. Det kunde man kosta på sig för det var billigt att gå på bio måndag till torsdag-50 kr/person-och Zinga hade ärligt förtjänat sitt biokort med 200 kr eftersom hon sålt böcker åt en av stamgästerna på Väjns.
Efteråt hade man gått till Brasserie Absint för att diskutera filmen. Där stötte man på den genomsympatiske Kubbe, som t om var med i en bok som handlade om restauranger i Gävle och flera av de andra medarbetarna på Absint. Zinga kände att hon var lite avundsjuk på personalen på Absint. Hon skulle också vilja vara en litterär figur i en bok och sedan förhoppningsvis få människor som gick fram till henne och frågade: "Är det du som är förebild för den där Cleo i boken om Väjns". Då skulle hon stolt kunna tala om att så var det och kunde även tala om att hon var den som var ihop med den ,stilige skidtokigen advokaten som åkte skidor som en gud och t o m sysslade med avancerade hopp och volter.
Zinga och Fatma tog var sin stor öl på Absint och förvånades över att man numera fick betala nästan en hundralapp för en pint öl. Hur hade priserna kunnat rusa iväg så väldigt samtidigt som priset för Sallader hade legat kring 70-80 kr hur många år som helst. Kaffe hade väl också kostat samma sista fem åren. Frågan var om man ens ökat priset med en krona per kopp?

......................

Medan Zinga och Fatma satt på Absint och förlustade sig satt ett medelålders par i soffavdelningen på Absint och pratade ganska högljutt. Kvinna såg stilig ut på håll och i dålig belysning men en smula bedagad med sina knappa 50 medan mannen, som troligen var runt 60 inte såg ut att vara en dag över 50. Han hade heller inga "gäddhäng" på armarna som kvinnan hade. Båda var salongsberusade eller strax däröver.

"Menar du på fullt allvar att du inte vill fortsätta umgås med mig ens som vän som kan komma och hälsa på dig från och till? Det var ju bara ett par veckor sedan du ville flytta ihop med mig och undrade om det inte fanns stora lägenheter i huset där jag bor."
Mannen var uppenbarligen skräckslagen och kände sig ännu en gång sol och vårad av hänsynslösa kvinnor som bara var ute efter hans plånbok.

"Va ä lä för konstigt mä dä", undrade damen som verkade lätt skelögd.

"Är du helt djävla dum i huvudet, "sa mannen. Vi var ju på semester för en månad sedan och allt var frid och fröjd och nu skall du plötsligt vara själv och finna dig själv"

"Ja, jag behöver tid att andas och du har varit för mycket "på". Du har ju velat träffa mig en eller flera gånger i vekcan och jag vill styra över mitt eget liv. Kan det vara så svårt att fatta, "sa kvinnan med en bedjande uppsyn.

"Hör du inte hur du själv låter" Vi har ju för faen varit ihop i ett halvår och haft det hur bra som helst och jag har accepterat att bara se dig en dag i veckan och en kväll på helgen och lik förbannat anser du det för mycket?"

"Ja, än sen då. Vi har olika uppfattning. Jag kanske inte vill planera så mycket. Jag kanske vill vara med mina barn och mina föräldrar och andra som står mig nära."

"Ja, du skall självfallet vara med dina barn men du har ju bara barnen varannan vecka och det innebär ju att du har kunnat bo hos mig varannan vecka om du så har önskat och nu skall du inte träffas alls trots att jag redan har beställt resa-som jag har betalt-till Grekland i maj.

"Resor kan avbeställas och det viktigaste för mig just nu är att finna mig själv och min egen andliga dimension. Dessutom har jag faktiskt träffat en väldigt spännande ung man från Pakistan som gärna vill ta med mig till sitt land i sommar och det tycker jag verkar mysigare än umgås med en gammal gubbe som dig"

"Gammal gubbe. Vad faen säger du, "sa mannen och tog sig åt hjärtat. "PÅ senaste hälsokontrollen hade jag betydligt bättre värden än dig och ingen djävla halvmjuuk, degformad mage som hänger och slänger. Jag må ha några kilo extra men jag kan kontrollera vart enda kilo med mina muskler."

"Kul för dig sa kvinnan men Ali, som min nya fästman heter, råkar faktiskt tycka mycket om mig och han vill presnetera mig för sina föräldrar i juni".

"Du kan inte vara riktigt klok," sa mannen och tog sig nu än intensivare för bröstet och segnade sedan ihop. Han hade fått en hjärtinfarkt och det dröjde tre minuter innan en läkare från Odd Fellow av en tillfällighet befann sig på platsen och med stora ansträngningar fick igång mannens hjärta. En ambulans tillkallades och på vägen till sjukhuset fick han en ny hjärtinfarkt som man inte kunde häva. Mannen dog i ambulans på väg till Uppsala Akademiska sjukhus.
Kvinnan ragglade ut ur Absint och kunde inte ens betala för drinkarna. Hon hade aldrig plånbok med sig. Det var väl mannens uppgift att bjuda ansåg hon. På vägen till taxin snubblade hon i sina dåligt anpassade högklackade skor, ramlade omkull på en isfläck slog i huvudet, fick ett hjrätinfarkt, slog i ryggen och fick en kotförskjutning.

Komplikationerna gjorde att kvinnan inte kunde åka till Pakistan utan istället drabbades hon av en förlamning som gjorde att hon blev heldygnsvård. Av platsbrist tvingades hon bo med gamlingar på ett boende för dementa i stadsdelen Bomhus. Synden straffar sig själv ibland. Barnen fick sedan tas om hand om fäder som tidigare gjort allt för att se till att man fick ha barnen så lite som möjligt. En inte särskilt ovanligt väg i Bullerby-Sverige.

Gävle den 10 februari

3 kommentarer:

  1. Otroligt spännande är det slut nu när gubben dog och tjejen inlåst?

    SvaraRadera
  2. Nja det beror på vad de som läser tycker. Det kanske var Zingos onda dröm?

    SvaraRadera
  3. Zingo eller Zinga? Nu blev det svårt

    SvaraRadera