torsdag 1 oktober 2009

ang apatiska barn

BARBRO HOLMBERG OCH DE APATISKA BARNEN
I sin recension av Gellert Tamas "De apatiska" tar den förträffliga recensenten Sanna Wikström upp ett citat av vår f d migrationsminister Barbro Holmberg: " "Det var ett klokt beslut därför att ett annat beslut hade varit en "humanitär katastrof"menar jag. Att ge apatiska barn per automatik ett uppehållstillstånd. det hade lett till att ännu flera barn hade blivit sjuka".
Efter citatet undrar recensenten: "Är hon inte klok? Nej förmodligen var hon vid den här tidpunkten fullständigt rubbad eller också var det den känslobefriade "reptilhjärnan" som tog kommandot på Barbro Holmberg som numera verkar så trevlig när hon är landshövding.

Sanna tar sedan upp ett antal exempel på hur man agerat brutalt mot de apatiska barnen och hur man misstänkliggjort föräldrarna och har trott att föräldrarna förgiftat dem.
Jag hade själv ett tiotal apatiska barn och minns hur fruktansvärt det var att ha dessa ärenden och se hur Utlänningsnämnden som då hade hand om ny ansökan kunde låta människor ligga i mer än ett år utan att ge dem uppehållstillstånd. Jag märkte också hur handläggarna på MV var väldigt snabba att misstänkliggöra och jag minns att man även polisanmälde ett antal föräldra för att de förgiftat barnen . Inget fall gick igenom. Det var en hemsk tid runt 2004-2005 innan den tillfälliga lagen 2005-2006 (som är det bästa som hänt på Migrationsområdet under e 20 år jag arbetat med utlänningsärenden.) gjorde att alla apatiska barn som jag hade fick stanna.
Det var också motbjudadnde att höra hur en kvinna på utlänningspöolisen som jag hade stort frötroende för påstå att de apatiska barnen var uppe och sprang på nätterna. Vilka vidrig häxprocess. Hur skall Sverige någonsin kunna tvätta bort ansvaret för allt vidrigt som hänt.
För mig är Barbro Holmberg som besudlad av den här processen att jag ser henne som en människa som aldrig kan bli ren. Om jag skall få frötroende för henne igen så måste hon göra avbön och det tror jag inte att hon tänker göra. Däremot verkar hin fungera som landshövding och det är väl alltid något men knappast nog för att förlåta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar