torsdag 27 januari 2011

IS YOUR LOVE IN VÄJNS

AVSNITT 7

Det är torsdagen den 27 januari. Zingo har varit uppe sedan kl 0700. Hennes försök att kombinera arbete med studier har varit jobbigt den här veckan. Hennes bror Ringo har erbjudit sig att förhöra Zingo som av vänner kallas Zinga men Zinga har vänligt men bestämt tackar nej eftersom hon vet att brodern inte har kapacitet att ställa relevanta frågor hur gärna han än vill. Inte heller systern Minga, som är fem år yngre än Zinga, som är 25-skulle kunna ställa frågor. Hon måste, som så ofta tidigare, lita på sig själv och på sin egen kapacitet. Är det något hon tror på så är det den. Zinga har haft lite svårt att acceptera Jim Jasmins inviter även om han är nog så trevlig. JJ är bara fem år äldre än henne själv och Zinga har så länge hon kunnat minnas sökt en äldre man som är trygg och stark och gärna med god ekonomi - och som kan vara ett stöd för henne, men sådana män växer inte på träd. Kanske är det därför som hon nu varit singel i snart två års tid. Erbjudanden finns alltid men inte så ofta hos män som är 40 eller äldre och det är i den åldern som Zinga söker sina tilltänkta partners i men hur lätt är det. Sådana män är ofta skilda och hr umgänge med sina barn varannan vecka och en massa outredda saker med sina f d. I kväll skulle hon egentligen ha gått hem kl 20 00 för att studera men hon har faktiskt accepterat en invit från den kände advokaten och debattören Steve Emfors som velat bjuda henne på ett glas vin på Bienvenido.

Bienvenido är en restaurang mellan torget och hotell Clarion i Gävle som är känd för sin välsmakande och vällagade mexikanska mat.Innehavaren kommer själv från Turkiet, precis som Zinga, och det gjorde kanske att hon lättare ställde upp på att gå dit. Zinga har också läst så mycket som det bara går så den tentamen som hon skall göra under morgondagen kommer att gå bra. Det är hon säker på.

....................

"Hej,Kära Zinga, "säger Steve Emfors och ger Zinga en så hård kram att hon nästan tappar andan.
"Hej, där succéförfattaren", säger Zinga skämtsamt eftersom hon vet att Steve inte alls säljer särskilt många böcker i Gävle men förvånansvärt många är ändå nyfikna och håller i boken och kommer med kommentarer som "den där rikingen tjänar väl miljoner varje år. Honom skall vi absolut inte gynna". Det finns också en och annan vänlig kommentar och när det komemr en vänlig kommentasr så skriver Zinga ner den i en liten anteckningsbok som hon alltid bär med sig i sin något för stora behå.
Zinga är godhjärtad och det har hon alltid varit säger hennes föräldrar som liksom Zinga bor i Gävle.

"Din lilla skojare, "säger Steve Emfors och ger Zinga ett ömt leende. Han har lite svårt att förhålla sig till en så ung person med tanke på att han själv fyller 60 om ett par år men å andra sidan känner han sig som en 20-åring och har en tjugoårings testvärden, vad gäller fysik, så åldersskillnaden är i grunden inget som skapar stora problem.

"Jätteroligt att du hade lust att komma hit och prata lite.

"Ja, man behöver lämna sin arbetsplats i bland och det skulle inte känts bra om broder Ringo skulle spionera på oss om vi suttit och pratat på Väjns. Han tycker om dig men han är också misstänksam mot dig. Det skall du veta. Han kan inte förstå att vi ibland står och pratar fem minuter på Väjns medan folk står och stampar och vill beställa.

"Nej, det har du nog rätt i. Jag vet att du inte är en nattsuddare så jag går rakt på sak. Jag vill först och främst tala om att jag anser att du inte bara är en oerhört vacker och bedårande ung kvinna utan att du också är klok. Mycket klok och jag skulle faktiskt vilja ha ett råd av dig som varande "Multi-kulti-kvinna".

"Multi-kulti-kvinna. Det lät spännande. Vad ligger i det begreppet, "undrade Zinga och log ett av sina mångtydiga leenden.

"För mig innebär det att du har fötterna i två kulturer. Den svenska och den turkiska och du har aldrig tappat någon av dem,eller hur?"
"Nej, det har jag väl aldrig. Jag har bott här i femton år och varje sommar åker jag till mina morföräldrar och släktingar i Turkiet och försöker vara där i en månad eller så. Dessutom har jag mina turkiska tjejbekanta som inte bara går på Harrys och dansar utan även funderar över hur vi skall kunna hedersmörda våra pojkvänner när vi är trötta på dem."

"Ha, ha, ha du har verkligen humor som jag uppskattar. Tänk att man kan vara så korkad så man tror att man är en intensiv anhängare av hedersmord bara för att man är kurd?"

"Ja, dumheten och inskränktheten är en del av det svenska samhället men i viss mån en del även i mitt kulturarv."

"Ja, låt oss inte fördjupa oss i det. Jag ville träffa dig av en helt annan anledning och drick nu så att inte du är helt nykter medan jag som suttit här och tagit en Mariestad-öl fyllnar till en aning. "

"Nu skojar du. Jag vet att du sagt att du väger i närheten av 100 kg och då skall det nog mer än en öl och ett glas vin för att fyllna till."

"Du är så klok. Klok som en uggla, kära Zinga men nu till pudelns kärna. Jag har blivit förtjust i en kvinna från Thailand och jag undrar hur klokt det kan vara."

"Kärlekens vägar är väl outgrundliga i och för sig men det jag brukar höra om mina thailändska vänner-jag känner några stycken-är att de är lite väl ekonomiskt beräknande när de väljer en partner. Det bör man kanske se upp med".

"Bästa Zinga, jag har varit gift, jag har barn och jag har haft ett otal relationer men en sak känner jag och det är att den här kvinnan som bara är knappt fyrtio år betyder mycket för mig och jag är faktiskt beredd att ta risken. Jag skall inte gifta mig med henne. Jag skall inte bo ihop med henne men hon får tillbringa nattvilan hos mig så ofta hon vill och har tid och hon skall till och med få en nyckel."

"Oj, det där lät allvarligt, Man brukar säga att "der appetit komt beim essen" men din aptit finns där redan och det kan förståss vara en fara för då kan du bli så angelägen att få til en relation att dui skrämmer henne och då rinner allt ut i sanden och du får kanske inte en andra chans så besinna dig "gamle man".

"Nu var du rolig eller kanske orolig för vad jag skal lta mig till men jag tror och hoppas att jag är eftertänksam och "går varligt fram" för jag har faktiskt visat intresse för henne i ett drygt års tid och jag har aldrig,säger aldrig tillbringat en natt med henne och jag har bara träffat henne i samband med att hon tillsammsn med vänninor varit på Sabai som är Thaistället framför andra här i Gävle.

"Det låter ju som en platonsk relation" som är mer som en dröm och önsketänkande i mina öron, "konstaterar Zinga frankt.

"Ja, självklart har du rätt. Jag har kanske fått gensvar med fem procent och sedan har jag fyllt ut med 95% önsketänkande men min frågeställning är mer principiell. Skall jag våga ge mig på en relation med en kvinna från Thailand som ofta har starka familjeband och som kanske åker till Thailand när hon tröttnat på mig? och sedan se vi inte mer?

"Oj, vad du har fördomar. Det är nästan komiskt att höra dig ömka dig på det där sättet. Den sidan av dig har jag aldrig sett förut men handen på hjärtat. Hur säker kan du känna dig i en relation med en svensk kvinna som kanske är 15-20 år yngre än dig? Tror du inte att hon också överger dig och inte en sekund känner ånger för det om hon inte är beroende av dig eller kanske har barn med dig. De flesta relationer är väl i grunden beräknande och jag tycker kanske inte att det är något fel att man har näsan ovanför vattenytan och funderar en smula över vad man gett sig in i. Många relationer är väl i grunden en osäker investering i känslor eller om du vill en klar risk även vad gäller ekonomi. Hur många gånger måste du inte bjuda din partner på resor både inom och utom riket innan hon bestämmer sig för att du ärhennes första val och sedan går hon och tvivlar under fem års tid eller mer om hon valt rätt.
Har du en partner som är thailändska så kanske hon säger rakt ut att hon vill ha
minst 2 000/månad som hon skall skicka till sina föräldrar och syskon i Thailand men det kan väl kosta fem gånger mer att vara med en svensk partner som har dålig ekonomi? Tror du inte det? Rätt som det är så står du där och betalar en bil för henne och står för semesterresor och kanske är med och storhandlar trots att du inte ens bor i hop med din partner. Hur billigt är det?"

Ibland kan jag bli störd över att människor är så oerhört rationella och rättframma Har jag verkligen gjort mig förtjänt av dessa pessimistiska visdomsord?"

"Jag vet inte om jag i grunden varit särskilt pessimistisk. Jag tycker jag är en realist men försöker även vara en romaniker och tro gott om folk som kommer i min väg."

"Ja, den sidan har jag sett mycket av och det kanske är därför vi sitter här?

"Vi behöver kanske inte spekulera över det men nu måste jag i alla fall hem til min lägenhet på Valbogatan och du skall till din på Staketgatan kan jag tänka och tyvärr kan jag inte råda dig till särskilt mycket vad gäller thailändska kvinnor men rent allmänt tror jag att det är en viktig erfarenhet för både dem och dig att ha en relation och går det åt fanders så är det väl bata att börja om. Se bara till att du har ryggen fri och inte
engagerar dig för mycket för tidigt.

"Jag skall ta till mig dina råd men otålig är jag eftersom jag när som helst kan gå in i dimman och när som helst kan få potensproblem så jag vill leva och jag vill leva nu och försöka få ett optimalt liv.

Lycka till det med det och jag träffar dig gärna snart igen och försöker ge dig råd och nästa gång skall jag dricka två glas vi och du skall bjuda på taxi eller följa mig hem. Är vi överens.

"Vi är helt överens, "säger Steve och är så nöjd över kvällens samtal att han fått en tår i ögonvrån. Den där karamellen kommer han att suga länge på. Han kommer även att berätta för sin f d käresta Julia om detta lyckade möte.

Zinga och Stve skiljs åt genom att ge varandra en varm och innerlig kram.

Gävle den 27 januari 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar