tisdag 25 januari 2011

VÄGEN TILL LYCKA

VÄGEN TILL LUCKA
Jag har nytt sett ett program om lycka med Hanna ( det måste väl vara hon på p3 som är tillsammans med den hysteriskt spexande standuppkomedianten på mornarna i P 3) på Tv 1. Ett bra program. Ett intressant program och tankeväckande eller tankeväcklande. Jag kunde direkt konstater-ännu en gång-jag klarar inte av den hysteriskt uppskruvade Mia T och hennes lyckopiller och krav på att man skall skriva upp tre bra saker om en själv varje dag och tänka positivt Nej,nej,nej Not my cup of tea. Skall jag finna tröst i något är det att man är fattig,syndig människa och sedan faktiskt konstatera att man varken är särskilt fattig eller har ork och lust att synda så mycket. Ett slags motviktstänkande.
Jag tror att lycka för den enskilde är att få insikt om lucka. Dvs hur många fallgroppar och annat faenskap som finns på livets hindersbana och som finns där varje dag. Det är grynnor och skär som gäller och i grunden tycker jag att man kan känna den relativa lyckan dvs tillfredställelse om luckan/fallgropen inte var så djup så att jag bröt armear och ben. Varenda gång man är ute och cyklar i oplogade Gävle så inser man vilket under det är att man komemr fram utan att ha fari på örona med tanke på hur ojämt underlaget är.
Just nu känner jag den relativa lyckan eftersom jag inte sover och fortfarande kan göra något konstruktivt MEN samtidigt inser jag att jag bara för 15 minuter sedan var ganska trött och nära att somna ( fallucka). Jag känner mig också ganska tillfreds med att ha en lite vispliknande sak på huvudet som kittlar hårfästet på ett skönt sätt även om det förståss varit trevligare om någon mänsklig varelse hade kunnat kittla mig.
Staketfilosofen

IS YOUR LOVE IN VÄJNS
"Fratello Bombastico! Vilken lycka allegria mama mia hälsa ordkonstänären och docenten i nordiska språk, Hansi Ryd, när han träffar Tom Trana Jim på Väjns den 24 januari. Hur mår tallen "Que tal?,undrar han och lägger upp ett gapflabb som skrämmer de morgonpigga besökarna på Väjns.

" Härliga, oumbärliga fratello de la Citta Caramello, "hälsar Tom Trana som för första gången på närmare ett halvår får träffa sin gode vän Hansi Ryd som numera gått i pension och ägnar sig helt åt att skriva alla de böcker och artiklar som han velat skriva så länge. Dessutom reser han en hel del med sin tio år yngre och underbart charmiga Eva Eld.Hon är dock inte med på Väjns.

"Hur länge har vi på oss, "undrar Hansi Ryd som lyckats reservera fönsterbordet närmast Stadium.
"Ja, en timma kan jag väl avvara" men sedan måste jag gå över till kultur och fritid och försöka sälja in ett turistprojekt där man skall skjuta älg,varg och björn med bläckpatroner. Det har arbetsnamnet Bläck is Black" och jag tror en hel del på det.
"Låter härligt men nu måste du och ja få chansen att rumstera om ordentligt och ägna oss åt hur vi skall gå vidare med "Spånkorgen". Korgen för spån-tan kontakt via nätet.
"Nu när du väl ändå ute och fiskar lite i nätstrumpetäta områden. Vet du förresten vad den rörelsen heter som ägnar sig åt att trä ett par nätstrumpor på ett par andra?
"Dubbla nätstrumpor med andra ord?
"Vet inte kanske Nät on Nät?
"Hur i hela friden kunde du komma på den säger Hansi och lägger upp sitt mest bullrande skratt i 120 decibel. Tom Trana blir lite skrämd och vet inte om han vågar fortsätta skämta med Hansi. I samma ögonblick får han se en bekant person som ligger på alla fyra nedanför disken med bakverk och tar prover med tops samtidigt som han visar minst en dm av stjärtglipan som kommer fram så snart Jim Jasmin har på sig sina löst sittande bomullsbyxor. Det vet TT av erfarenhet och det har han ocks¨å påtalat 100-tals gånger. Få saker tycker TT är så skämigga som att visa delar av röven och framförallt när man är stor som ett hus som Jim Jasmin och mest påminner om en flodhäst på land.
"Vad faen håller du med, broder" säger TT. Märker du inte att du håller på att visa halva röven för gästerna och det här är faktiskt ett familjeställe.Barn som ser dig kan ju få men för livet."
"Tyst TT,tysr" Jag har hittat spår av bokstäver här på golvet och jag tror mig veta att dessa bokstäver kommer från Dagens Nyheter.
"Varför just DN undrar Tom Trana nyfiket.
"Kanske beroende på att man faktiskt erbjuder sina gäster just DN här som förströelseläsning.
"Sa du inte att det rörde sig om bibelcitat och de brukar inte komma från DN.
"En smart kringgående rörelse. Det härhandlar om en person som klippt ut bokstäver ur DN och sedan skapat sina citat och därefter på något för mig outgrundligt sätt fått ner den lilla versen i bakverken.
"TT ser minst sagt förbryllad ut och funderar på om Jim Jasmin är riktigt frisk men det säger han inte utan går istället tillbaks till Hansi Ryd och fortsätter ordvitsa med honom.
"Vad säger du om det här bäste broder, "säger Hansi Ryd: " När jag märkte att det var hål i rockslaget på min bästa kavaj som hängde i garderoben förstod jag att den var mal-placerad.
"Jätteroligt, "sa Tom Trana och la upp ett skapligt skratt trots att han i grunden inte förstod vitsen och var det som han trodde att man syftade på en mal så kändes knorren lite tam "Vad får du allt ifrån Hansi", frågade han beundrande.

"Ibland förstår jag inte själv hur jag kan vara så spirituell men mikn sköna samboinna hon tycker bara att jag är jobbig så det är skänt att träffa någon som förstår sig på den här typen av humor.

"Kvinnor, Hasi, kvinnor, hur ofta hittara man på en kvinna som förstår sig på ordvitsar? De har ju en väldig tendens att ta allt bokstavligt och man kan ju inte tänka på tvärs trots att de själva uppfattar sig som så väldigt smarta och med förmåga att göra flera saker samtidigt.
"Ja, de är härliga de små liven men inte har de samma humor som oss och det är kanske bara bra?"

De goda vännerna sitter och ordleker en dryg timma innan Tom Trana går på sitt möte med Kultur och Fritid. Han har lite fjärilar i magen eftersom han vet att han måste prestera och leverera inom kort för annars är hans härliga tillvaro som turistkonsult snart ett minne blott. Som det är nu så får han en riksdagsmannalön dvs 55 000 kr i månaden och årkort på SJ och fria resor inom kommunen och ett representationskonto på 10 000 kr i månaden. Det är svårt att hitta ett motsvarande uppdrag i fall han skulle ge sig ut på den fria marknaden och söka ett riktigt arbete.

...................

"Har du kommit fram till nåt?, "undrar Jim Jasmins medhjälpare som nu fått gå "Ebbe Carlsson kursen i konstruktiv privatspaning i nutid och dåtid. Den har kostat 10 000 kr samt resor till Stockholm men det har Mehmet betalt eftersom han så snart som möjligt vill få det här pinamma problemet löst med psalmverser i sina bakverk.Häromkvällen hade Mehmete till och hittat ett citat i byxorna på sin fru när han hjälpte henne att ta av henne elastabyxorna efter en hård dags ansträngande arbete. "Dessa förbannade psalmverser, "skriker Mehmet rakt ut innan han och frugan kryper till kojs.

"Jag har märkt att det inte bara är verser i bakverken utan även på golv och även bland hackade grönsaker varför jag tror mig veta att det antingen är någon anställd som gjort det här eller också någon som kan komma och gå i olkalerna och som har nyckel till lokaliteterna.
"Jag tror jag förstår, "säger medhjälparen Hanki och ler pillemariskt mot Jim Jasmin för att få denne att känna sig intelligent och eftertänksam.

..... nu får det vara nog för i kväll. Nu är det dags att sova en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar