söndag 30 januari 2011

SISTA HELGEN I JANUARI

Så har då en månad av året gått till ända och 11 återstår. Under denna månad har äntligen snöandet upphört i andra delen av månaden och snöröjningen har någorlunda kommit ikapp.Trots att det mesta av snön är bort är det ofta fläckvisst väldigt halt och dåligt sandat. Inte minst vasr så fallet i mitten av månaden. Bara att hoppas att vi får töväder så att centrala gator kan skrapas.

POLITIK
Utvecklingen i Tunisien verkar lovande och där kan det möjligen bli mer demokratiskt. Vad gäller Egypten så är riskerna för att att det politiska läget skall leda till slakt när militären skall slå ned demonstrationer. Såsosm varande kronisk optimist tror jag ändå att det här på lite sikt är en positiv utveckling och även kan leda till att regimerna i Marocko, Libyen skaks i sina grundvalar och tvingas genomföra ett mer demokratiskt system.

FILM
Har inte blivit någon film sista veckan.

LITTERATUR
Har betat av närmare 600 sidor av Tony Blairs 800-sidiga dokumentär. Bitvis intressant men lite väl narcissistiskt perspektiv. En klart självupptagen herre den där Blair.
Läser också i Charles Dickens klassiker: "Svindlande utsikter". En bok som verkligen står sig. Klassikerna är och förblir klassiker.

SKIDÅKNING
Ser fram emot skidåkning med kär vän nästa helg och härliga döttrar.

MUSIK
Kan inte sluta spela Bo Kaspers nya skiva och likadant är det med Sarah Down Finer.

VECKAN
Får kalrt godkänt. Hann med två gånger spinning och det hoppas jag hinna med även den här veckan.

IS YOUR LOVE IN VÄJNS AVSNITT 8

Zinga eller Cleo som hon kallades av sina många manliga beundrare hade haft ännu en mödosam helg. I praktiken var det hon som styrde och ställde på Väjns och till hjälp hade hon i första hand sin 7 år äldre storebror och även sin lillasyster som var nyss fyllda 20.Vidare minst 3 personer som hon inte kände så väl men som hade börjat kmma in i rulljangsen på ett ganska bra sätt. Visst var ägaren Mehmet på Väjns från och till men han hade fullt upp med Nya Väjns och ville också trappa ner en aning för att inte slita ut sig i förtid. Gamla Väjns hade blivit ett självspelande piano - som gick mycket bra - som ständigt hade mycket folk och inte minst på lördagar. Nu var det söndag och kl var 22. Det var dags att stänga, städa och gå hem och vila sig. I morgon skulle hon i alla fall inte börja förrän kl 15 00. Alltid något. I bästa fall skulle hon kunna gå upp kl 0900 och plugga ca 4 timmar innan hon gick till jobbet. Nästa tenta i sociologi fick hon bara inte missa. Den måste hon ta på första försöket om hon skulle kunnna bli klar med tiläägskurserna i Sociologi före sommaren. Det hade Cleo förutsatt sig och det hon hade bestämt sig för brukade hon hålla.Ambitionerna var det inget fel på. Cleo var lite bekymrad för sin bror Ringo som hon tyckte rökte väl mycket och den sista flickvännen gick i gymnasiet och var på tok för ung för honom. Ringo levde lite i sin egen värld och tänkte inte på att ahsn föräldrar längtade alldeles oerhört efter barnbarn och med en gymnaiseelev blev inga barn gjorda eller rättare sagt så borde det inte bli så.

.....................

DR RUTGER TRÄFFAR ANN AVSNITT 2

"Välkomsten kära Ann. Va rolisch at du hade möjligheten att komma till Väjns även denna helgen."

"Tack, dr Rutger! Jag kände verkligen att jag behövde träffa dig den här helgen för nu har jag verkligen fått problem"

"Berätta för Dr Rutger, kära barnet. Vad är det som trycker dig?

"Ja, jag vet inte riktigt var jag skall börja. Jag är så dum så det är inte sant. Du kommer aldrig att tro mig.

"Nu blir jag verklisch nyfiken. Vad är det som har hänt?
"Jo, det är så här att jag för första gången på 10 år har hittat en karl som verkligen intresserar sig inte bara för mig utan även för mina barn och samtliga barn som bor hemma accepterar karln till råga på allt.

"Är det inte verklisch bra att det är på det sättet. Hur lätt är det för en mamma med barn att träffa en karl som man gillar. Du skall veta att det tar i genomsnitt 7 år innan en kvinna flyttar ihop med en man efter separationen och då handlar det ofta om ett eller kanske två barn. Du har fyra och då får du kanske räkna med 14 år eller hur?"

"Jag, vet jag vet Dr Rutger och frågan är hur man skallräkna för de här tvillingarna-
Piff och Puff-de är ju fyra år och jar var tillsammans med pappan även om vi inte bodde i hop och skulel man räkna 14 år från det att det tog slut för två år sedan så hinner jag bli 60 år?

"Oj, det är väldsich långa tiden. Hopas att statistiken inte stämmer på dig min kära vännen.

"Ja, det hoppas jag också för det är ärligt sätt ett helvete at tvara ensamstående med fyra barn och hela tiden hålal sig väl barnens pappor och få till det med mitt arbetsschema och tvillingarnas pappas arbetsschema.

"Menar du verklisch att du försöker snickra ihop det efter Era scheman? Det måste jag säga är ganska idiotisch och något som Ni bör sluta med. Du måste se till att samtliga barn är hos sina pappor samtidigt och att du får en egen vecka med alla barnen och nästa vecka är du ledisch. Då kan du möjligen jobba på kvällar men när du har så små barn skall du begära att få arbeta dagtid och se till att du har två lediga helger i månaden. Gör du inte så kommer du aldrisch att hitta en karl. Alla tänker på sig och man vill förståss göra saker med dig annars är man otrolisch dum. En man måste också få chansen att sova med dig och inte sova med en massa barn i sängen. Du måste sanera ditt livet och börja med logistiken.

"Jag vet, jag vet men jag är ju så korkad och har tyckt at det är praktiskt att kunna lämna tvillingarna til pappan när jag har arbetat kväll och helg.

"Jag upprepar för dig att så kan man inte göra och tänk inte på underhållsbidraget. Om du får lite mindre underhållsbidrag så kan du spara in det på maten och annat de veckor du är ledig.

"Jag håller med dig Dr Rutger och jag har faktiskt träffat en man som är intresserad av mig och mina barn men jag MIN DJÄVLA IDIOT fick ett spel i går och sa att jag inte orkade med någon relationen och ville att han skulle börja leta efter annan kvinna. Har du hört något så dumt?

"Kära, kära barn. Vi män vet att Ni kvinnor -liksom vi själva-säger dumma saker ibland och särskilt i samband med äggen-förlossning och inför måndagsrening och under måndagssrening, ja nästan jämt. Vi drar bort mycket av vad Ni säger och det kan man kanske göra men samtidigt försöka lära sig höra när det är allvar och när dete är just dumisch hormonen-snacken.

"Tror du verkligen att en man kan vara så klok? Tror du att den här mannen som jag är så förtjust i och som är en sådan underbar älskare och omtänksam på alla sätt. Tror du att han förstått att jag inte menade vad jag sa??, "undrar Ann och ser helt uppgiven ut.

"Naturlisch, naturlisch är det så. Gå nu hem och ring till honom och skicka ner barnen i källaren och prata sansen med honom så kommer han att komma springande som en avlövning och snart är ni bästa vänner igen. Jag är lite cynsk och jag ser att den här mannen kan vara just den mannen som kanske vill bo med dig i en framtiden och hjälpa dig med alla barn även om han behåller sin lägenhet ett bra tag. Han kan ju ändå bidra med andra saker , billigare mat, billigare vin, billigare semester etceteran etceteran. Ora dig inte. Jag lovar att du inte gjort bort dig. Nu skiljs vi för i dag och ses när vi kråkas och i alla fall nästa helgen.

"Tack, Dr Rutger. Stort tack, "sa Ann och gav Dr Rutger en puss mitt på munnen som gjorde Dr Rutger både glad och generad samtidigt.

"Vi ses om en veckan, kära barn och hälsa den där drasuten från mig och säg att han skall vara snäll mot dig.

"Det skall jag göra"

Det här var dagens avsnitt och som vanligt så kan man vinna en trisslott om man kommer med en bra kommentar. Glöm inte att skriva ner namn och adress.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar