måndag 10 augusti 2009

Efter en fantastisk helg börjar en fantastisk vecka med sol och fint väder.
Nu får man snart vänja sig vid tanken på att arbeta hela veckor hur svårt det än kan kännas så här i början.

BILVRAK
När jag var ute och åkte på vägen mellan Bollnäs och Söderhamn såg jag ännu ett bilvrak med en sönderslagen bil som knappast lär hämtas av sin rättmätige ägare. Det är så lätt att släpa bort bila i city i Stockh och stora städer när man står fel men när det kommer till bilvrak synes det omöjligt. Hur kan det vara så svårt att få till det här? För övrigt så borde skrotningspremien höjas ordentligt precis som i Tyskland och köpte man ny bil eller nästan ny bil i samband med skrotning så borde man få ytterligare ersättning.
Tar man en bil på 3 år och har ett restvärde på 5o% får man en månadskostnad på ca 1 000-1500 kr per månad -om man lyckas få ihop till kontantinsatsen på 20% -och köper en bil för mellan 100-150 000.
En bra skrotningspremie skulle göra mycket nytta därvidlag och kanske stå för halva kontantinsatsen. Hoppas att det här blir en valfråga inför valet kommande år.

ATT GE UT BÖCKER SJÄLV
Det har i helgen förekommit en diskussion i GD rörande utgivning på eget förlag. Björn Widegren tycker att det är bra ibland men ibland borde böcker stanna i byrålådan. Jag har svårt att förstå hans inställning. För många torde det vara en dröm att ge ut en bok och kan man göra det på eget förlag som ex Books on demand och betala kanske 25 000 kr för 500 ex så kan det väl vara något som många tycker är trevligt oavsett bokens kvaliteter. Det måste väl vara bra för kultursverige om det är så många som möjligt som ger ut böcker på egen hand och därmed inspireras att lära sig skriva och på sikt kanske hamna i elitserien som författaren Bernt Olov Andersson som trots att han är så välkänd ger ut på eget förlag.
Det är snobbigt och tråkigt när tidningar som GD och AB dels avfärdar min bok som "gubbsjuk" resp "bekännelsebok-trots motsatsen- och Jimmy Nordins bok har man inte ens velat recensera. Högfärdigt och malligt beteende från våra kulturavdelningar som tydligen är väldigt fisförnäma. När Juggas på AB skrev om min bok "Medan Latten kallnar" så kunde hon inte ens låta bli att säga att hon föredrar böcker med hårda pärmar. Vilket oerhörd märklig och tråkig inställning. Varför skall man till varje pris komma ut på "fina förlaget" som garanterat tar varenda spänn av det eventuella överskottet innan bokhandlaren i sin tur lägger på 10% eller mer för att sälja boken. Då måste det väl vara mycket bättre att författaren tjänar 50 kr eller mer på sin bok och "går runt"-även bokstavligt - med boken efter att ha sålt några hundra ex.
Finförlaget skall inte bara omarbeta din bok till oigenkännlighet utan också ta vinsten av ditt arbete. Det känns inte alls bra. I vart fall inte för mig som hade chansen att få min bok utå fint förlag efter omarbetning.
Jag uppmanar alla att försöka ge ut en bok själv och att därmed bidra till ett rikt kulturliv. Jag tror säkert att Jimmy Nordin och andra dessutom kan hjälpa till att både göra hemsidor om man vill ha det eller sälja böcker för andras räkning just för att uppmuntra egenutgivning. Ta ur boken ur lådan och ge ut den nu.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig Tryggve. Björn Widegren tyckte det fanns ljuspunkter med egenutgivning men garderade sig med att samtidigt såga egenutgivning. OKEJ det blir sol i dag men med risk för Regn!!!! GARDERAD...Min åsikt är att egenutgivningen stimulerar kulturen med dess sanna NAKENHET. Som du säger Tryggve. Jimmys bok är kanonbra och skulle den blivit redigerad av ett förlag hade den aldrig blivit så personlig som den är. För övrigt hoppas jag på att både du och Jimmy kommer med fler Titlar.

    SvaraRadera