torsdag 13 augusti 2009

God morgon kära läsare.
"Bålgetingarna" från MV fortsättr skapa problem och man har att göra med de söligaste av alla söliga myndigheter. Skall bli intressant att se om man svarar på det här i tid.


Till
gen direktör Dan Eliasson via rättschefen Mikael Ribbenvik

ang förordnande av off biträden

Det har nu gått sex månader sedan Migrationsverket spred ut till media att jag stod på deras lista för ifrågasättande av off biträden. Sex månader är en lång tid.
MV har ännu inte lyckats ompröva sitt eget beslut och göra sin summariska process begriplig. Den måste anses vara ett av de största förvaltningsmässiga stolpskotten i modern tid. Granskning sker ju som bekant av detta ärende hos JO och det lever sitt eget liv och sedan har vi process med JK rörande skadestånd etc MEN det är inte det som jag tar upp med dig som högst ansvarig för verket utan det är följande.
När man får sitt körkort återkallat så vet man för vilken tid. Har man kört för fort så kanske man får en-två månaders återkallelsetid och i värre fall uppemot 3-6 månader. Nu har din och verkets ”karantän” av mig varat i sex månader och det borde vara på sin plats att helt ta bort den eller tala om när den skall upphöra. Det hör inte hemma i en demokrati att man kan ”flumma omkring” på det här sättet som du och ditt hör verk gör och inte ens har infört en rätt till obligatoriskt överklagande av ”Sum-processen”. Ert agerande är skanadalöst och totalt respektlöst. Jag förutsätter att du omgående bekräftar mottagandet av denna skrivelse samt ser till att den åtgärdas från HÖGSTA instans. Du kan väl inte på fullt allvar mena att omprövning skall ske av samma sektion som beslutat om sanktion??
MV är ju som bekant ”aktuella” i media var och varannan dag och igår tog ex en handläggare från verket bladet från mun -han hade arbetat 18 år- och erkände att MV MEDVETET OCH KONSEKVENT UNDANHÖLL uppgifter som var till fördel för den sökande så att man kunde ge personen avslag. Vad har du gjort för att omgående utreda denna omständighet? Tänk om 10 000 irakier som fått avslag plötsligt står hos Er i Norrköping och funderar vad Ni gör och inte gör?
I dag erhöll jag ett stort kuvert med sekretesslagda uppgifter rörande en jurist som hette Alexander K-Rauta eller motsvarande i Skutskär. Det är lite svårt att begripa att dina anställda inte klarar av att ens skicka viktiga handlingar till rätt person. Vem skickar Ni till nästa gång kan man undra med sådana säkerhetsrutiner. Paradoxalt nog har säkerheten blivit så mycket sämre efter att Du började arbeta på verket trots din bakgrund från SÄPO. Är inte säkerhetsrutiner viktiga där? Jan Guillou har ju en uppfattning i sina böcker om Hamilton men jag antar att Du har en annan?
Jag förväntar mig ett svar senast den 21 augusti. Jag vill också veta vad som hänt med MV:s rutiner med anledning av att Eva Gustafsson i Uppsala aktivt försökt förhindra att en viss klient skulle ha mig som offentligt biträde. Jag vill gärna se den anvisningen som säkerligen har gått ut till alla handläggare så att man inte klantar till det på nytt.
Det är en sak att advokatsamfundet –mig veterligen-inte lägger många strån i kors för att komma till rätta med din egenhändigt ihopsnickrade summariska process men mig kommer du inte ifrån. Jag kommer att fortsätta göra mina uttalanden och ställa mina frågor ända till dess ni har slutat med ert löjeväckande arbete på det här området. Försökt också tala om för bärplockare som får visum av MV att man inte kan vare sig skräpa ner eller elda i skogen. Kan Ni ge visum på lösa grunder så se då för guds skull till att ni anvisar platser där man plockar bär och där någon är ansvarig för en viss grupp. Det här liknar ju mest anarki att ge visum hur som helst utan att styra upp vad som händer.

Gävle den 13 augusti 2009

Tryggve Emstedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar