fredag 6 augusti 2010

FÖRTYDLIGANDE

FÖRTYDLIGANDE NECESSARE EST

I bland -men inte ofta, eftersom jag nästa aldrig gör fel-så måste man förtydliga vissa felstavningar. Snöleoparden fick igår och delvis idag för sig att hon skulle ha varit en "Rugg-uggla" på Brända ( som gillades av den klimpväntande Bukowski).
Hur fel kan man ha? Hade hon varit det minsta språkkunning så hade hon insett att det inte skulle ha stått Rugg-uggla utan RYGG-ÖGLA med tyskt u som jag dessvärre inte har på min exklusiva dator.Jag har satt punkter för hand men om ni har en gammal dator kommer Ni inte att se det.Ta i så fall detta skiljetecken och vänd på det och sätt det över det felstavade orden/orden.

Hur som helst en rygg-ögla är en sydtysk scoutknop och den 'är väldigt snarlik en kvinnokropps rygg ( back på engelska) Lite öglelik men framförallt en rygg av det enkla skälet att det är ryggen man ser- Jämför den tyska halvön Rugen med två prickar som också de för tankarna till ryggar.
Vi som skriver och redigerar den här sidan Ryggar inte för sanningen med eller utan tyskt u. Hoppas att jag i fortsättnigen inte får gliringar av SL p g a denna fatala och onödiga missuppfattning som nu lett till ett extra långt inlägg som i grunden inte var nödvändigt.
Den Där Mary som verkar spålöst försvunnen skulle sannolikt aldrig ha missat en så enkel språklig groda.

fakta uppgifter från Kotknackaren

2 kommentarer:

  1. nejdå - det fick jag inte alls för mej !1
    jag påpekade bara att texten om uppvaktande av ruggugglor inte kan gälla mej---- eftersom jag inte är en :) :)

    SvaraRadera
  2. Bästa, Snö-Leopard! Hur skulle du, som bländar mer än solen, någonsin kunna bli en RUGGUGGLA
    MEN en rygg-ögla har du och den är snygg den också.Puss.

    SvaraRadera