fredag 26 november 2010

FYRA DAGAR KVAR

REFLEKTION
Nu är det bara fyra dagar kvar innan även november har gått till ända. Om jag inte är felunderrättad blir det väl skyltsöndag nu på söndag och därmed också första advent.

VÄDER OCH VIND
Mycket väder sista dagarna. På onsdag och torsdag morgon höll jag nästan på att blåsa omkull. Halt var det också och spårigt. Nu lite kallare. Kanske 5-10 grader på morgonen.

ROLIGT
Att det fanns pengar till den världsberömda bocken även i år. Oerhört tragiskt om den
traditionen brutits. Trist att Briggen Gerda lämnade Gävle. Den måste vi köpa tillbaks och låta den drivas av en stiftelse. Jag lägger 1 000 kr.

BODIL
Den genomkompetenta Bodil Ceballos har blivit nominerad till språkrör. Mycket bra. Hoppas att även Gustav Fridolin blir nominerad.

LUNCH
Gårdagens lunch på Brända Bocken var mycket bra. Den får en femma trots att inte Guldlock var där.

THE BALLAD OF BUBA AVSNITT 30

Det var julstämning på Buba. De sista gardinerna som Gretchen sytt hade kommit på plats. Long Tall Sally och Jim Jasmin satt bakom gardinerna och provkystes och försökte se osynliga ut. Hur man tänkte är oklart eftersom LTS är 1,85 och Jim Jasmin väger 120 kg och är 190 lång. Hur som helst så tyckte man att gardinerna föll fint över ansiktet när man kysstes. Man var så uppe i sitt pussande att man inte ens tänkte på att de från utsidan hade fri insyn i deras aktivitet. En dagisklass kom förbi och bankade på rutan och det var först då som de båda turturduvorna fnissande som Arn och hans brud Cecilia Blanca övergick till att kindpussas. Jim Jasmin passade på att berätta för LTS vilka urusla praktikanter han hade på jobbet som privatdetektiv. LGT tittade genuinte beklagande och medkännande på Jim Jasmin och sa: "Jag förstår inte hur du står ut"
"Nej, inte jag heller" sa Jim Jasmin och log ödmjukt tillbaks, men det är du som håller mig uppe och ger mig energi. Kan du bara förlänga vårat kontrakt tre månader från årsskiftet så tror jag att det kan bli hur bra som helst. Om jag sedan får "Ebbe Carlsson-stipendium då kan vi tillsammans åka till Bergen med Norwegian och där skulle jag kunna sjunga "När det våras mellan Bergen, får jag komma till dig då.? "
"Gud vad du är romantisk," sa LTS uppskattande. Ja jag skall verkligen ta itu med det där med min sambo. Problemet är ju som du vet att vi bor i Hammarby sjöstad och min sambo som jag för övrigt är förlovad med och jag vi har en hyra på 9 000 kr per månad och han vill inte betala den själv. Han funderar på om du har lust att köpa ut honom från bostadsrätten. Det skulle kosta ca 1 miljon och sedan 4 500 kr i månaden. Vore inte det en kul present till mig så säg", sa LTS och log förföriskt.
"Jag blir galen" formligen skrek Jim Jasmin som har ett fruktansvärt humör. Tänk att alla kvinnor är ute efter oss nolltaxerade. Jag fattar det inte. Förstår de inte att jag är uppvuxen i gammal sanna 70-talsanda från min pappas studietid i Uppsala. Det innebär att kvinnorna delar på alla utgifter och inte försöker få männen att betala mer.
"Det är ju precis det jag tänker, älskling. Du skall inte betala en krona mer. Jag tar på mig elen och även prenumeration på GD om du ställer upp på det här."

Jim Jasmin blev nu lite lugnare och beklagade att han höjde rösten och sa att det berodde på att han hade manlig menstruation som brukade komma ca tre gånger i månaden.
"Jag kanske kan sälja lite indiska guldmedaljer från Kuli-stötning i Calcutta så kanske jag får in en miljon eller i alla fall ett par hundra tusen och sedan kan ju jag ta över halva lånet.
"Finfin idé, Jim! Jag vet att jag kan lita på dig och du skall veta att min förra man-som är 20 år äldre än mig- han tog jag bara för pengarna och inte för hans utseende eller sätt eller erotiska kapacitet.

"Det har jag misstänkt länge, sa Jim Jasmin och var väldigt nöjd med sin egen slutledningsförmåga.

......................

BIZY OCH GULDLOCK
Bizy hade fått hem Lucias sex barn ( som egentligen inte var hennes barn utan sin syster Fragatas, Hon hade trixat lite med DNA-proverna men ansåg att ändamålet helgade medlen.)Barnen var precis så odrägliga och ouppfostrade som Bizy hade förutsett men han försökte att hålla god min i elakt spel för att inte Lucias glädje skulle smolkas. I övrigt var han ganska nöjd med att Guld-Lock sov hos honom fyra dagar i veckan. GL körde verkligen slut på honom och ibland var Bizy tvungen att ta till det klassiska med huvudvärk för att få slippa. Han hade också blivit expert på att se ut som han sov fastän kl bara va åtta när GL kom hem efter en av sina otaliga loppisrundor. Hon hade nu fått guldkort med 20% rabatt både på Myrorna, Erikshjälpen och Röda Korset. Hon gjorde väldiga fynd hela tiden och inte bara fuskpälsar utan även en hel del julsaker som hon ställt upp i deras gemensamma sovrum. GL trivdes bra i Borats hus och ibland hände det att Borats hustru glömde bort att hon flyttat från huset och kom och skrämde slaget på Bizy och Guldlock mitt i natten.
Borat var den som va allra njdast för han hade fått Bizy och Danilo att gå med på at tman en dag skulle ha havssaltpocherad rödspättefile med rom och russinsås. Det var den längsta rätt som Borat fått godkänt av sina kamrater. Bizy sa uppskattande: se det som en förtida julklapp. Tack broder tack sa Borat som såg upp till Bizy som Olé till Sven e i Pistvakt. Borat hade också fått vara med att bygga Gävlebocken ( huvudet) och hade även fått trycka på skyliften när huvudet skulle sätta spå plats.
Nu funderade Borat på om han inte skulle slänga ut sin fru när han ändå bytt hus med Bizy. Trots allt så hade ju inte han sfru Bahare som kom från Azerbadjan uppehållstillstånd så han kunde ju lätt skriva till Migrationsverket och säga att han levde i en skenrelation.

DANILO OCH GRETCHEN
Danilo och hans finska fru Daniela hade en väldigt varm och ömsint period just nu. Frun väntade barn kring jul och det vara bara en månad dit. Man skulle redan idag fira med att gå på Absint på Crazy friday där det bara kostade halva priset mot normalt och sedan skulel man bjuda 20 av de närmsta vännerna på middag på Brända.
Det gjorde att halva övervåningen inte kunde utnyttjas til lnormala gäster men det gjorde inte så mycket tänkte Danilo med tanke på den kommande nedkomsten.

Gretchen övade skalor så fort hon kunde och hon brukade svepa in sig i lite av det tyg som blivit över efter att hon sytt gardiner och i det springa raskt över golvet på övervåningen och sjunga "The hills are alive with the sound of music. Hon hade ett jobb på Mc Donalds i helgen då hon skulle sjunga do re mi-visan från Sound of Music med barnen och sedan skulel hon även underhålla när "lederhosensällskapet i Gävle" skulle ha whiskyprovning under lördagen. Det såg hon verkligen fram emot. Då tyckte hon sjunga Guter Mund to get so stille" Den hade hon övat flitit på och kunde även spela den på Ukulele.

Fortsättning följer men jobba lite käa läsare så att int all inspiration dör.
Gå gärna på Buba och försök lista ut vem som är vem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar