onsdag 20 oktober 2010

THE BALLAD OF BUBA TO BE CONTINUED

tHE BALLAD OF BUBA -Av hänsyn till alla våra engelskt-bråkiga läsare så skriver vi i vart fall titeln på engelska och nu snabbt över till dagens avsnitt i denna spännande och sannolikt enda Restauran-såpa i Gävle.

RUBRIK: GULDLOCK FUNDERAR

Guldlock sitter tillsammans med advokaten Steve Emfors och diskuterar Buba:s framtid med Steve samt privatspanaren Jim Jasmin som dagen till ära har gjort en ny tatuering där han lagt in "private detective" på höger Biceps.

Guldlock sitter med sitt guldlockiga hår och sina folkviseblå blåklintsögon och resonerar med de två herrarna och hon ser mer bekymrad ut än vanligt. På sista tiden har hon fått ta ett allt större ansvar för restaurangen och hennes s k chefer har mer än vanligt uppträtt som målvakter snarare än som ansvariga för en drift som trots allt officiellt omsätter mer än 1 000 kr per dag under gynnsamma dagar nu när
torget är klart.

"Ja vet snart inte vad jag skall göra." säger Guldlock ( GL) och hulkar till på sitt karakteristiskt kvinnliga sätt.
"Oroa dig inte, kära barn, " säger Steve och försöker låta som en landsfader i Per Albin Hanssons anda.
"Vad faen är det mä leg, " säger Jim Jasmin som är känd för sin hårda attityd mot kvinnor även om de har ljust hår.

"Ja, var skall jag börja? Dels den hä mordutredningen som du bedriver som gått i stå och dels alla bekymmer med mina chefer.

"Va ä lä för bekymmer du pratar om !, undrar Jim Jasmin!
" Dels är det Borat som är här mindre än en timma om dagen och är han här så är han mest nere i kulvertarna och letar efter sin fru. Hon har varit borta nu i sex veckor och han misstänker att hon har flyttat ihop med någon annan men står skriven på samma adress fortfarande bara för att få bostadsbidrag. ( Borat tar inte ut någon egen lön vilket gör det möjligt för hans fru ( man är bara gifta enligt muslimsk sed)
som bara praktiserat på Fjärran Höjder i Gävlenu när badet är stängt och sedan skall skriva en uppsats om det på finsk-ugriska. Hon har som bekant ett finskr ursprung.
" Har du koskräck,! säger Jim Jasmin plötsligt!
"Varför skulle jag ha det." undrar Guldlock förnärmat.
"Nej, jag bara undrade och jag kan inte säga varför jag frågade för det råder förundersökningssekretess.
"Låt mig nu få fortsätta med min problembeskrivning.
"Självklart, skall du det," säger Steve som hyser vissa faderliga känslor för Guldlock och tar henne milt om skuldrorna.
" Ja sedan är det problemet med Johan som verkar vara kär i mig också, vid sidan om sin egen fru och vid sidan om Pocahonta och Hälsa och jag känner mig som en av fyra cylindrar som hackar i snöglopet på väg till Hudiksvall.
"Fin bild där," flikar Steve in. Men tror du verkligen att det är så? Han måste väl ändå förstå att en restaurang som är så känd som den här måste ha en viss uppförandekod?
"Ja, jag är rädd för det och jag blev lite chockad av hans tankar efter att jag sett "Inception och lärt mig drömtydning. Jag var tvungen att själv försätta mig själv i sömn och sedan gå in och se vilka fula tankar han hade. Den stackars snuskgubbe, Sådana är Ni män som fyllt 50.
"Hade han det då?" undrar Jim Jasmin uppebart intresserad. Han behöver inte känna sig det minsta förnärmad av Guld-locks fördom eftersom han själv bara är tretti fyllda och fortfarande minns när han gick med blöjor.
"Ja, du skulle bara veta men jag vill inte gå in på det nu för det är inte bra för mitt blodtryck och jag vill inte tappa lusten att gå på loppis i eftermiddag nu när Erikshjälpen har öppet.
"Oj har dom öppet och när stänger dom?, undrar Steve som själv är loppissamlare och särskilt av udda engelska tweedkläder samt handgjorda skor a la Hakelius och inte minst kopparföremål som är till stor hjälp när han själv har kopparslagare om än det inte är så vanligt numera. Värre är det med Jim Jasmin och Guld-LOck är van att supa herrarna under bordet så hon är också bekant med kopparslagare men är ingen samlare av vare sig Kopparföremål eller kopparslagare.

Sällskapet beslutade sig för att bryta upp för att inte missa tiden på loppis och beslöt sig för att träffas inom kort. Man lämnar den mintgröna avokadohörnan och GL får en varm kram av Steve och en mindre ömsint av Jim Jasmin som häftar sig fast i hennes medvetande och är så stark att hon glömmer att ta på sig ytterkläderna när hon slutar en timma senare.
.........................

Fortsättning följer. Tycke gärna till om såpan och föreslå infallsvinklar.

AVSNITT 15-BESÖKARNA
Läpp-Stina från Hosjö och Get-Johanna från Ludvika har åkt till Gävle för att träffa Jim Jasmin och även lyssna på den trevliga musiken som man kör i övre avdelningen som kvällen till ära är bokad av Gävle Jur-tvist-förening som huvudsakligen består av jurister men också en och annan djurrätts-aktivits samt några revisorer med Bengt Skjuts i spetsen.
Eftersom Get-Johanna och Läpp-Stina kommit redan kl 16 00 så får man sitta kvar mot fönstret medan Jur-tvist-föreningen har en Whiskyprovning med tre rätters-måltid.
Hela paketet kostar 650 kr och både Borat och Bizy gnuggar händerna eftersom gä'sterna uppgår till 30 personer och på en osmättning av 20 000 kr exkl extra-dryck så har man en bruttovinst på 68%.

"Vars är Mango undrar LäppStina ( L-S) som börjar bli lite bladig efter sin tredje Bloody Mary.
"Han jobbar inte här längre." upplyser Bizy artigt till sina goda kunder.
"Vars fåpr man tag i honom undrar LS ännu en gång.

"Han arbetar numera på Bishops Weapon," upplyser Bizy.
"Vars ligger det slirar Läpp-Stina vidare.
"Det ligger inte så långt från Bolognern. Gå till ingången till Gallerian och fråga där.
"Kan man åka taxi dit undrar LS som går illa.
"Det är nog möjligt men der är bara 500 m dit så det kanske inte behövs.
"Säger du ja din lille tallfjant.." säger Läpp-Stina och är nu inte alls särskilt artig på rösten.
"Lyssna, inte på henne," ber Get-Johanna. Hon har abstinens gamla människan och har vant sig vid den artige ynglingen och nu har hon svårt att tycka om någon annan men hon har börjat knyta an till den trevligen ynglingen som verkar vara i hop med Gretchen -den tyska kvinnan.
"Jag visste inte att de var i hop sa Bizy och blev lite betänksam eftersom han var så van att kunna välja och vraka bland sina unga medarbetare och i vart fall få bada Jacuzzi med em och som i Guldlocks fall nästan ha fått övernatta på Clarion hotell om det inte varit för att han somnat.

......................

Ja så där går samtalet på och varje avsnitt får förståss inte vara för långt. Fortsättning följer om intresse visas från något håll.

1 kommentar:

  1. Hur ska det gå för GL nu när Poca har flytt till sandviken? Kommer hon vara ensam ute i gävlenatten, jag känner mig orolig för hennes ensamhet....

    SvaraRadera