tisdag 15 december 2009

9 dagar kvar

BISARRA SAKER HÄNDER

jag har en liten privat blogg som är av karaktären face-book. Här tar jag ut svängarna och här förekommer en del jargong och en del privata reflektioner och diverse recensioner av lunchställen böcker etc.Här är språkbruket inte särskilt vårdat och det kanske det inte är i Ert fikarum heller. Där kanske Ni kan skoja till på samma sätt som man en gång på Gävle tingsrätt kallade offentliga försvarae för "ofantliga försvårare". Mycket fyndigt och ordvitsigt.

Det här tillvägagångssättet-att hantera en blogg- har en lokal chef för Migrationsverket MAGE att kritisera. Ett verk som gör i stort sett allt fel skall sätta sig till doms över andra MV sitter inte i glashus man har isolerat sig i en glasbunker (linelse) och tror att man skall vara något slags rättesnöre för allmänheten när man skålar i champagne för halvblinda barn som avvisas, som avslöjas som vedervärdiga i sitt hat mot apatiska barn i årets viktigaste bok. De apatiska, som säljer medborgarskap och slarvar bort underlaget till permanenta uppehållstillstånd som sedan säljs runt om i världen på svarta marknaden.

Du herr nybliven chef för MV-med förflutet från indrivningsverksamhet på KFM- i Gävle tycker att jag "urskillningslöst trumpetar ut " min kritik mot Er och jag "riktar min udd" mot enskilda personer.Det anser jag vara kritik på gränsen till förtal och i vart fall förolämpning.
Jag är aldrig säger aldrig utskillningslös i min kritik och det kanske du kommer på själv när du är i min ålder om si så där 20 år och blivit lite torrare bakom du vet vad.
Du har ingen som helst skyldighet-och än mindre rättighet som myndighetsutövare- att komma in på en privat liten blögg och framföra kritik. Tvärtom så har du ett demokratiproblem. Du vet inte vad du kan göra och inte kan göra.
Du är helt fel ute och jag hoppas att din rättschef tar dig i örat och st'äller tillbaks dig på backen. Kanske rent av kastar tillbaks dig till KFM?

Om det är en "enskild" som har gjort bort sig då skall väl för guds skull kritiken riktas mot i huvudsak den personen. Sedan är det en annan sak att du förmodligen är ansvarig för att K varit så "yvig".och medvetet kränkt min klient, som hon brukar göra. Vi pratade om det i dag igen-jag och min klient.
Omn du är intresserad så kan du ju läsa om hur två framstående riksdagsledamöter ser på ditt och MV arbete rörande den kongolesiska kvinnan Lys och hennes dotter Jessica som Ni deporterade till Kongo p g a att Ni inte kan klara av att tolka barnkonventionen och rätten till liv på ett värdigt sätt.
Skall du börja med summarisk process du också kanske. Är det här vinjetten till någon
Gävlevariant av MV:s principer för utseende av off biträden. Jag tror inte du skall fröhäva dig för mycket. Jag tror att du skall försöka förhålla ödmjuk och se lite nyktert på din anställdels handläggningsfylleri. Träna gärna på konventioner. Jag vet att det inte finns pengar till kuser hos MV och jag vet att 80% av de anställda är missnöjda med sina chefer. Träna också på Regeringsformen och dess bestämmelser om likhet inför lagen. Vill du mig något så skriv en officiell skrivelse. Att se dig på min blogg-på det här sättet- blir bara patetiskt.
Din företrädare lyckades aldrig få fram en lista på hur man selekterar off biträdee-det fick en medarbetare till Dig: bra- och den granskas nu utifrån ett diskrimineringsperspektiv. Du kanske behöver dina krafter till att förklara dig den dagen du skall intervjuas så det kanske finns
skäl att vara lite återhållsam med sina svepande omdömen herr chef för MV.
PS Skriver du en gång till att jag "misskött" mina ärenden hos Er i samband med avslag på off biträde så kommer jag att omedelbart skicka en komplettering till JO-bara för din kännedom.

LUNCH MED JIMMY
Och nu tillbaks till verkligheten och det anständiga livet fritt från för mycket "dårhusinslag" eller "tjöt" som vi säger i Göteborg.
Det blev Brända igen och det blev succe igen.Fyra bockar av fem möjliga för kyckling med gorgonzola Hade såsen varit starkare hade det blivit fem.
Kroppsbyggaren och svågersponsorn "Body" var där med sin tatuering och Bukowski förståss. Han var ovanligt artig i dag och även den andra ynglingen som vi kan kalla Borat för enkelhetens skull eftersom kvinnan i MV:särendet kommer från Kazakstan.
Ms Ma var inte där vad jag kunde se. Av försiktighetsskäl har jag slutat kalla henne för Pockahontas. I morgon skulle jag bli bjuden av Los Bossos på BB men kan inte gå dit. Nedrans. Skall äta mat med den kloke Patrik på Bara Vara.

AKKIS
Lisa var så snäll och tog sig tid och slog in inte mindre än tre julklappar till bonusbarnbarn. Mycket vänligt Lisa. "Charles-Ingvar" slet som ett djur med uppbackning av fellevererade böcker.

PÅ TAL OM
På tal om böcker så är dagens bok "Lämna Världen" av Douglas Kennedy. Inte alls tokig när man kommer in i den. Den är tjock-470 sidor. Är nog en av årets bästa böcker tillsammans med böcker som "Bergets barn" av Torsåkerskvinnan Anna Jörgensdotter.

SNÖN
det är fantastiskt hur det lyser upp med snö. I morse hade det kanske kommit 10 cm i Gävle-minst-och på kvällen i Söderhamn låg det 20 cm. Julila hade skottat så hon var alldeles vimmelkantig och Al gjorde snöä'nglar.

KATTERNA
Är numera halvstora och heter numer "Plus och Minus".
Plus är en vit katt som är lite gråspräcklig. Rena utställningskatten.
Fantastiskt vacker och väldigt social.

TÅGET
På x-tåget hade jag nöjet att språka med Andersson på Länstyrelsen -"Län-and"
och det gjord resan behaglig och kort. Skall vi köra en lunch på tisdag nästa vecka "Andersson"? Skall vi testa den indiska restaurangen med samling kl 11 45?
Vad säger du om det?

DAGENS BEHÅLLNING
Att sonen fick sin TV såld. Nu får han lite julklappspengar så han har råd att köpa julklapp till mig.

Från Mig alla Till Er alla en riktigt skön kväll och till Er som redan somnat får jag tillänska en riktigt angenäm sömnstund.

"Hej då,Mor"

6 kommentarer:

  1. Hej igen Emstedt. Gärna lunch nästa vecka, men nu ser jag tyvärr i almanackan, som styr ens liv helt o hållet, att jag tyvärr är inbokad på två tjänstebesök i Sandviken kl 10.00 på tisdag!Hinner inte tillbaka till 11.45! Lär nog bli lunch i Sandviken. (Synd att jag inte kollade det redan på tåget.) Och måndag är jag ledig. Vi får hitta ettt nytt tillfälle. Onsdag skulle gå, men då är väl du upptagen kanske.

    SvaraRadera
  2. Hej Tryggve!

    Jag måste faktiskt hålla med dig om en punkt i din blogg. Du har helt rätt i att språkbuket på din blogg är ovårdat. Ibland är det till och med så ovårdat att man faktiskt inte ens kan läsa eller förstå vad du menar. Om jag inte minns fel så har väl komvux kvällskurser i svenska.

    Ditt senaste inlägg får mig faktiskt att tänka på min granne "Krille". Detta utspelar sig sommaren 1977. Jag hade precis avslutat mina ekonomistudier i Uppsala och flyttat till en förort i Stockholm. Vid denna tidpunkt fanns det ett par "mellisalkisar" i Sverige och Krille var en av dessa. Den 1 juli 1977 vaknade Krille upp till den största förändringen i hans liv sedan notboken försvann. Den svenska staten hade förbjudit försäljning av mellanöl i vanliga butiker. I över en månad stod Krille på balkongen och raljerade för förbipasserande i fyllan och villan om hur orättvist hans liv var. Om Krille hade levt idag hade han nog också drivit en sådan här blogg.

    Jag har sedan 20 år tillbaka arbetat som ekonom på ett internationellt företag baserat i USA. Jag flyttade tillbaka till Sverige för ett år sedan då jag ansåg mig tjänat tillräckligt med pengar för att dra mig tillbaka och skriva en bok om mitt liv. Jag har kontaktat Nordstedts och de är mycket intresserade av att trycka boken. Jag hade tänkt att trycka boken på returpapper så skulle jag kunna få köpa upp restlagret av dina böcker så att jag kan göra pappersmassa?

    Huggormshjärta dolt i blomsterslingor

    Patrik Hansson

    SvaraRadera
  3. Tryggve,

    De flesta som driver en blogg skriver ju spontant. Att skicka varje utkast på korrekturläsning känns ju löjligt. Verkar som "stå i ledet, var tyst" svenskar irriterar sig på detta p.g.a. din advokatstatus. Tycker din blogg är intressant och på vilket sätt du lyfter på locket på de samhällsinstanser som du belyser. Uppenbarligen pyser det ut lite ilska från dessa människor och det skapar ju bra underlag för fri debatt. Tål ingen kritik längre?


    Kör hårt Emstedt o fortsätt blogga!

    Jörgen Arvebäck
    J.A Inkasso

    SvaraRadera
  4. Tjabba Patrik!
    Roligt att någon vågar framträda med namn på den här sidan. Det skall du ha all heder av.
    Ett ganska roligt inslag. Både humor och lite ironi. Lite grand som Parlamentet. Det blir en styvfyra. Ring om ett halvår så skall jag se vad jag kan hjälpa till med när det gäller Returpapper. Alla är vi barn i början och du skulle ha sett Vilhelm Mobergs och Grahame Greenes första böcker. Vilka sömnpiller. Får jag bara träna och läsa din bok-och ha den som mall så kommer nog det här att gå hur bra som helst.

    SvaraRadera
  5. HejJörgen!
    Roligt att du hör av dig igen. Kul att du fatta grejen med en "Clogg". Det skall inte vara en skoluppsats. Det skall var lite ruffigt och Rinkebyaktigt.Läs Jens Lapidus och snabba cash. Knappst särskilt vårdat språk men kul ändå.
    Nu har jag börjat bli noggrannare med korrekturläsningen men tycker det är lite synd. Huvudsaken är väl att man förstår vad det står och gör man inte det kan man ju tolka.
    Visste du förresten att 100 stycken gått in på bloggen sedan igår. Måste vara hela MV som häckar framför datorn och hejar på sin chef. Väldigt roligt men samtidigt lite trist att så tidigt gå upp från Gärdsgårdsserien-där MV spelar-till division 4. Vart skall det här sluta?
    Hälsa din rara fru

    SvaraRadera
  6. Hej,Andersson!
    Tack för det trevliga språkandet på tåget.
    Det kanske kan fungera på onsdag kl 11 45 på indiska restaurangen på Nygatan. Blir det bra.
    Vi hörs när det drar ihop sig.
    Hur ser du förresten-som jurist-på att chefer på en myndighet går in på en blogg och uttrycker sig förklenande om Blogginnehavaren istället för att utreda vad som egentligen hänt och varför man-för en av de första gånger under många år-blir gränslöst besviken på agerandet från handläggaren i fråga?
    Visste du förresten att en erigerad -du vet vad -på en geting kallas för "bistånd" med en fackterm.

    SvaraRadera