söndag 20 december 2009

FYRA DAGAR TILL JUL

Fyra dagar till jul och snön har öst ner både i Gävle och Söderhamn.
Fick skotta rejält för att komma åt bilen inför gårdagens utflykt till E center där jag köpte de sista julklapparna. Tror jag?
Förmodligen blir det väl några till i alla fall. När man plötsligt har köpt alla infinner sig en abstinens och så går man ( jag) och köpet ännu något onödigt.

Skulle egentligen vilja ge bort ex åtagande att ta fadder barn eller motsvarande men så duktig har jag inte blivit ännu-det kanske kommer.

LYS OCH JESSICA
Lys och Jessica är tack och lov kvar i Sverige och snart är det bara en månad kvar innan Lys skall föda. Man kan väl inte tänka tanken att skicka iväg en höggravid kvinna till Kongo? Sådana beslutsfattare finns det väl inte? Ärendet ligger just nu i Kammarrätten men de tar ju bara upp praxisärenden och de har en förskräckande statistik när det gäller att hellre fälla än fria.

Läste i "Arbetaren" hur miliser aktivt arbetar för att minska antalet födda barn i Kongo genom att först våldta ( gruppvåldtäkt) och sedan skära eller skjuta i slidan. Varje grupp har sina favoritknep för att "sanera" Kongo från kvinnor.
Jag vill minnas att det är ca 20% av samtliga kongolesiska kvinnor som blivit våldtagna.
Migrationsverket har förståss inte sådana källor och uppenbarligen inte våra kära domstolar heller. Kanske det vore på sin plats med den liten delegation som får göra ett studiebesök och vara med när man våldtar så att man får in i sina trögtänkta skallar att det är människor av kött och blod som man skickar utomlands till bestialiska förhållanden.
Måtte en stjärna från Betlehem eller åtminstone en ficklampa lysa upp dessa förtvinade hjärnor som kan komma på något så vanvettigt dåraktigt som att skicka unga kvinnor med barn( och till och med gravida dito) till länder som Kongo eller Somalia eller Irak/Afghanistan.
Jag såg att "Adel" från Afghanistan hade fått avslag igen. Tusen spänn på att han hade haft uppehållstillstånd nu om han stannat hos mig men vänsterkrafter var ju så enormt måna om att se till att han kom i trygga händer hos en icke-jurist som t o m skrivit en uppsats om Afghanistanh. Herregud. Hur är det fatt med den svenska "rättvisan" och omdömet hos vissa "flyktingkramare".
Gud hjälpe oss för våra myndigheter som hanterar beslutsfattande och "deportationsdetaljen" i denna julefridens timma.

SKANDALVERKET MIGRATIONSVERKET
Har fått ännu en skarp tillrättavisning av JO. Den här gången gällde det någon tillsättning av en tjänst som blev alldeles fel. Det gällde dock inte försäljnig av
varken medborgarskap eller permanenta uppehållstillstånd så det får väl ses som en rejäl uppryckning. Inte heller har chefen för MV i Gävle varit ute och bloggat något mer på den här sidan. Han kanske rent utav förstår att man inte kan säga som handläggare att man "bjuder in" vilka man vill av juridiska ombud till utredning men det var väl att hoppas för mycket.

EN NORSK ÄNGEL
Äntligen, äntligen: Har jag fått se Sissel Kjörkebö ( stavas det så?) Live. Vilken otrolig upplevelse. Vilken enorm känsla. Vilken röst och vilken vacker människa.
Sissel är en ren gåva till mänskligheten.
Att hon desutom var uppbackad av Orsa spelmän the Real Group, norrmannen Odd och Krister Henriksson gjorde inte saken sämre.
Helt fantastiskt. Jag köpte förståss en signerad skiva av Sissel och talade till och med henne. Vilken lycka.

JULKALAS
Åt god kladdkaka hos Bonusdottern Cecilia och drack kaffe från exklusiv apparat.
Ficka chansen att träffa favoriterna Jonatan, Mattis, JOhn och Elias och desstomm William och Martina. Vilken dag. Fick inte bara ge bort julklappar utan fick även egna. Bl a Klas Östergren senaste. Skall bli spännande att läsa om den.

BOKTIPS
Läste ut den bok jag skrev om häromdagen av en amerikan som hetter Hennedy i efternamn. Mycket bra faktiskt. Tog sig rejält på slutet av 470 sidor. Blev som en smärre kriminalroman.

MUSIKTIPS
Har börjat lyssna på Sissel och Odds nya skiva och det får bli mitt musiktips.

POSITIVT
Nu är det högst tre arbetsdagar kvar innan julafton och de riktigt kloka -som Julia och Birgitta-har tagit ledigt och blir därmed lediga en hel vecka eller mer.
Sov gott

3 kommentarer:

  1. Musiktips

    Neil Young
    Di Leva
    Bob Dylan All Along The Watchtower
    <http://www.youtube.com/watch?v=0j9kc9ys6eM

    SvaraRadera
  2. Bonusdottern Cissi21 december 2009 kl. 13:13

    Hej och tack själv för att du vill komma hem till oss! Mysigt tycker jag. Och nu har jag ju hittat hit till din blogg! Själv lyssnar jag just nu mest på julmusik via spotify, då kan man välja själv det man tycker är bäst. Bl a en låt med både Tommy Körberg OCH din nya favorit Sissel; Julen är här! Mitt tips till dig, favoritbonuspappan!! Kram från Cissi

    SvaraRadera
  3. Hej,Jimmy!
    Bra tips. Vad gäller Bob Dylan är min absoluta favorit: Blonde on Blonde och "Highwat 61 revisited. Vilken kille.

    Hej,Kära Bonusdotter!
    Vad roligt att Du hittade till min blogg.
    Hälsa familjen och krama underverket från mig

    SvaraRadera