tisdag 1 december 2009

NY MÅNAD

Ja, då var det dags för en ny månad igen.Julmånad. Och allt skall hända och allt skall handlas som ännu inte handlats. Det blir säkert snärjigt.

KYLA
Har kylan månne kommit för att stanna. Det var plusgrader i morse när jag åkte till Gävle och minusgrader när jag kom tillbaks till Söderhamn. Hoppas att det kommer lite snö så att det blir ljusare. Tre veckor kvar innan det vänder och blir ljusare igen.

BOKTIPS- BERGETS DÖTTRAR
Håller på med Bergets döttrar av författaren från Torsåker/Storvik Vad är det hon heter. Svårt namn. Har inte boken här så att jag kan kolla. Imponerande kvinna. Duktig berättare. Fint språk. Ofta väldigt korta meningar.
Kvinnan kommer med andra ord från samma område som den store berättaren Bernt Olov Andersson som kom ut med the Big O i somras. har de månne beröringspunkter. Kommer på att även Per Gunnar Evander är från samma område? Eller är han Sandvikare. Mannen som var så känd och uppskattad på 70-80talen.

SOCIALBIDRAG
Socialbidraget har ökat markanta på sistone. Fruktansvärd term. Varför tar man inte bort begreppet och kallar det för "Resursförstärkning" eller låter det gå under begreppet "Försörjningsstöd" Är man arbetslös och inte kan få ihop sin ekonomi skall man till råga på eländet dessutom tvingas ta emot något så "fult"( men förståssnödvändigt) som Socialbidrag.
Låter väldigt antikt. Det kan ju inte vara en omöjlighet att låta människor få ägna sig åt någon typ av aktivitet och kan man inte komma på något arbete så borde man få betalt för att studera på folkhögskola, kom vux eller Högskola. Ingen skall behöva gå utan vettig sysselsättning. Dessutom är det ett resursslöseri. Alla behövs förvisso och tänk vilka risker man tar om människor går ner sig och hamnar i missbruk och dör eller skadas helt i onödan.
Det kan inte vara svårt att placera ut drabbade i olika arbetslag. Ex åldringsvård, spik och reparationsgruppen,skolresurs et etc.
Bort med socialbidrag och in med Resursstöd eller kompetensutvecklingsstöd motsvarande ungefär studielån som kan vara ca 7 000 kr. Se även till att erbjuda lägenheter till vettigt för kanske 1 500-200 per månad för en etta ; som ett större studentrum men ordna gärna till lägenheten själv och ge bidrag till färg och tapeter. Det kostar inte många kronor.Har man bara 4 000 kr eller mer kvar efter att man betalt hyran och diverse nödvändiga utgifter så bör man klara sig ganska bra. Just nu ligger socialbidragsnormen på ca 3 000 kr exkl hyra.

INLÄGG
De flesta inlägg lyser med sin frånvaro och uppenbarligen är det inte ens möjligt för närstående att skärpa sig en aning och tycka i någon fråga. Inte heller asylkommittén. Kan ni inte så maila till mig så skall jag publicera ert inlägg. Det tror jag att jag kan: i annat fall får jag fråga Jimmy som inte heller han har skviit något idag. Bedrövligt. Skärpning.
En av anledningarna till att jag kan vara så "intim" och privat" på denna blogg är för att det är samma krets som kikar hela tiden och det varierar mellan 25-50 per dag.
Rena familjeföreställningen med andra ord.

Vad har Birgitta för väder nere i Malmö?

När skall Tom Trana börja skriva på denna sida?

Kom gärna med någon bra historia etc.

ha en bra kväll

5 kommentarer:

  1. Här nere i Lundatrakten är det lite kallare nu. Var så pass kallt i morse att folk fick skrapa bilrutorna.

    Jag är inte inne och läser varje dag Tryggve, bara lite då och då.

    SvaraRadera
  2. Socialbidraget har ökat markanta på sistone. Fruktansvärd... Det är inte konstigt att det ökar då vi människor snart har förlorat all frihet pga regler och lagar. De sittande partierna förespråkar företagsamhet och ska göra det lättare för företag men sedan gör de en massa lagar och försvårar vilket leder till att de mindre företagen inte kan anställa och med det inte utvecklas utan lever på stupets brant hela tiden.
    Befolkningspartiet vill gör det lättare mindre regler etc Finns info på http://www.befolkningspartiet.se det kommer göra att flera mäniskor får jobb och slipper socialens stöd. Lösningen för de arbetslösa och företagarna är att rösta på BP i valet.

    SvaraRadera
  3. Kära, forna klasskamrat. Som varande just f d klasskamratså borde din närvaro på min blogg förbättras och jag tycker även att Du skall tycka till om något. Du behöver inte vara lika giftig som "anonym" men något taskigt kan du ju säga-särskilt om Jimmy. Säga att du inte tror att han kastar över 18 m innan årsskiftet så blir han riktigt sur och kanske äntligen blir värd sina sponsorpengar.

    SvaraRadera
  4. Bäste, Jimmy!
    Du kan inte låta bli att göra reklam för ditt parti men det gör inget. Jag skulle gjort detsamma i din situation. Jag kan helt intyga att samhället djävlas något ohyggligt med småföretagare som har ett helvete att överleva.
    Redan på 90-talet hade MV så usel betalningsmoral att många advokater inte lät sina biträdand jurister ta utlänningsärenden för att betalade när de själva hade lust och ofta inte alls för att de helt enkelt tappade bort räkningarna. Det är värdelöst nu också så något positivt har det fört med sig att inte ha med MV att göra som offentligt biträde.
    Går det överhuvudtaget att vara sjuk som egen företagre. Jag har inte ens försökt udner de 21 år som jag varit min egen. Har alltid tagit ut en krona men med en lön på 400 000-500 000 betalr man väl ca 10% i sjukförsäkringsavgift. Är det inte så-ni som vet. Det skulle i så fall betyda att jag betalt inca en miljon i sjukförsäkringsavgift och fått tillbaks noll kr. Nästan sämre än att köpa trisslotter: det måste väl vara bland det mest värdelösa som finns. Bara för att man skall kunna skryta med enorma storvinster som dras i Tv-rutan så blir chanserna att vinna annat än 25-50 kr närmast obefintliga. Usch för Svenska Spel-bojkotta skiten. Sluta köp lotter. Fram för lotter där man vinner högst 10 000 kr men många vinster på kanske 100 kr-500 kr.

    SvaraRadera
  5. Jag vet ju inget om Jimmy mer än att han kastar kula - i alla fall gjorde en gång. Så jag har svårt att kommentera honom, vare sig på det ena eller andra sättet.

    SvaraRadera