lördag 12 december 2009

DAN FÖRE LUCIA

EN SÅN DAG

En sån dag säger Olé i pistvakt. En härlig replik som passar väl in på den här dagen.
En sån dag. Tänkt att vissa dagar kan vara så otroligt lyckade. Vad är det då som har hänt som gjort den här dagen så lyckad.

JULIA
Den ädela rosen hjärtevän och förgyllande skrim-kamraten mär mycket bättre efter diffusa krämpor som kunde varit svininfluensa men antagloigen inte var det. Vilken lättnad. Känner Ni er också skyldig när närkretsen mår dåligt? Jasså inte?

IRLÄNDSK MUSIK
Både på vägen ner till Gävle och tillbaks till Söderhamn lyssnade jag på Irländsk musik. "The heart of Ireland"-fantastiskt njutbar musik.

SNÖ
Det har faktiskt kommit några korn snö från i gär kväll och fram till lördagmorgon.
Tänk vad tillvaron blir mycket mer hanterbar när snön kommer så här före jul. Måtte det komma mer och måtte den ligga kvar över jul.

BOKMÄSSA
Fick den stora glädjen att vara med på lokal bokmässa ordnad av Conny Persson med extra snygg skjorta. Han rä färgstark annars men idag överträffade han sig själv.
Han skall flytta sitt fantastiska antikvariat till någonstans på Söder. Var det kanske Åkargatan. Vilken kille han är Conny. Jag kan till och med förlåta honom att ha inte läst min bok ännu trots att det gått ett halvår men vad gör väl det. Vad är väl en bal på slottet.
Bokmässan var ordnad på vårt fantastiska bibliotek som är en av Gävles mest fantastiska träffpunkter och dessutom gratis. Tro det eller ej. Idag var det till och med gratis att gå och kissa. Att betala 5 kr till vardags känns lite ynkligt. Med tanke vilka ofantliga summor som ett bibliotek kostar så borde även toalett vara gratis.

JIMMY
Hade nöjet att dela borde med min gode vän Jimmy. Det var mycket trevligt.
Väldigt tråkigt att inte jag kunde fica i vart fall en tusenlapp till Jimmy på stryktipset när bokförsäljningen gikc så dåligt.

LIKGILTIGHET
Likgiltighet är en dödssynd i katolska kyrkan och en dygd i Gävle. Tänk att det kan vara så otroligt svårt att sälja några dussin böcker i Gävle på bokhandel även om bokens kvalitet inte är den högsta. Alla kan ju inte skriva soim den otroligt vackra och resliga Anna Jörgensdotter som också var på mässan. All heder åt henne som inte hade behövt att gå dit eftersom hon ligger på Norstedts eller något annat känt förlag.

TOM TRANA
Tom Trana kom tidigt och var på mässan i flera timmar. En pålitligare vän honom får man leta efter. Hoppas att vi blir miljonärer på LED-lampor nästa är. Han skall LED-a mig på den ljusa stigen hoppas jag.

KERSTIN MONK
Kerstin Monk har jagalltid gilalt. Hon bara utstrålar integritet och det kändes som en fantastisk förmåna att bli intervjuad av henne 2001. Nästan än mer fantastiskt att få vara en av 40 som är med i hennes intervju-bok. Hon har trots allt intervjuat 500 personer. Fick med mig ett signerat ex-härligt Kändes nästan lika stort som när Kennet Lutti kom på min 50-årsdag och lämnade över två böcker. Också ett starkt minne.
Tänk att få vara "bords/bok-granne med favoriter som Bodel Ceballos, Tomas Di Leva och Rolf Lassgård. "Dorotea det är stort det" som Ole-en av mina favoriter i den litterära världen: mitt intresse delar jag med en av de trevliga killarna på Musikbörsen. En butik man gärna återvänder till av rent sociala skäl. Ungefär som att gå på "Akkis", Ticket, eller Kontörsleverantören. Anar Ni hur mycket friskvård dessa människor är förmögna att ge till sin omgivning trots att de inte själv har en förmögenhet-såvitt jag vet.

WAYNES
Vissa människor är nästan för mycket. Nämner inga namn men broder H och syrra S på Åhléns-Waynes är personer som har en väldigt hög trivselfaktor. Man blir positivt beröd bara av att komma i närheten av vederbörande.
Ha en riktigt bra kväll


4 kommentarer:

  1. Tjenare Emstedt! Vi kan väldigt gärna ta en lunch nån dag, (istället för O'Learys i fredags då)! Du verkar ha skaplig koll på lunchmaten i Gävle. Don Pepino, Pigalle, Österns Pärla, Lams Terass och Heartbreak är några ställen som jag brukar frekventera som är bra tycker jag. Men det finns säkert fler bra ställen också.

    SvaraRadera
  2. Hej Tryggve!
    Ditt bloggande gör att jag återigen måste nedvärdera mig med en kommentar. Kul att du fått en inbjudan till en bokmässa men bara så du vet är den "riktiga" bokmässan i Göteborg men dit lär du väl aldrig bli inbjuden(jag har blivit inbjuden flera gånger.

    Vad gäller Gävles bokhandlare så måste du väl själv se det orimliga i att de köper in dina böcker. Inte skulle en slaktare köpa in ruttet kött bara för att en köttbonde har sin gård i närheten. Inte skulle en blomsterhandlare köpa in vissna blommor bara för att det finns en odlare i närheten. Vill du ha fler förslag eller förstår du liknelsen?

    Däremot i dessa kalla tider bör du som sagt få ett bra kilopris för dina böcker.

    Puss och Kram

    SvaraRadera
  3. Det var roligt på bokmässan. Och det var trevliga författare en del av dem. kul att knyta kontakter lokalt. Synd att GW inte var inbjuden men det BLIR HAN ALDRIG till Gävles Bokmässa skulle jag tro. Undra vad GW vill betala per kilo...

    SvaraRadera
  4. Hej,Tåg-Anders!
    Ja jag skall försöka återkomma i morgon med förslag på tid. Ha det bra.

    Hej,Leif GW!
    Har inte Din ynk-ryggssjuka lagt sig ännus? Skall du inte låta täckelsen falla så vi får se ditt gristryne tillagat av ditt projicerade stinkande bakterianfrätta kött.
    Du är välkommen att när som helst komma och köpa mina böcker men gör det via hemsidan så jag slipper se dig. Din uppsyn är sannolikt alltför vämjelig för att det skall befrämja hälsan.

    Visst var det trevligt på bokmässan Jimmy. Den skall Conny och hans medarbetare ha all heder av.

    SvaraRadera