torsdag 17 december 2009

EN VECKA KVAR TILL JUL

TANKAR I VARDAGEN
Det är nu bara en vecka kvar till jul och det börjar bli dags att ligga i om det skall bli vettiga julklappar innan julafton är här. Det går ju förståss alltid att lämna pengar-som klapp- och det är uppskattat, inte minst av sonen. Dottern har inte lika stora krav och att köpa presentkort till 6 åringar gör man väl knappt och kanske inte ens till 11-åringar. Vad tycker Ni?

HÄMSKO ELLER TRÄSKO

Jag vet inte vad han/hon hette som kom med en syrlig kommentar i dag men det är klart att jag inte seriöst går omkring och längtar efter att bli en ny Graham Greene eller en ny Vilhelm Moberg. Däremot kan jag upprepa till alla,som anser det fruktansvärt oförskämt och förmätet att ge ut något som inte har en-i deras tycke-tillräckligt hög kvalitet att det inte skrevs stor litteratur av många kända författare i början. Därmed så borde det inte vara helt förbjudet att förverkliga ett hobbyprojekt och ge ut något som man själv bekostat och finner en viss behållning i.
Med tanke på alla syrliga kommentarer så kan det dock kraftigt ifrågasättas om det är lämpligt att ge ut något under eget namn.
Även om jag ber hundra gånger om tusen ursäkter för att jag förargat alla er som verkligen vet vad som avses med stor litteratur -men sannolikt inte köpt eller läst min bok för Ni är väldigt få-så tycker jag ändå att det är en ynkedom när man inte själv skyltar med sitt namn och ger ex på sina egna litterära kvaliteter som självfallet är mycket större än mina, när man är ujte efter att kritisera och komma med nedgörande kritik.
Jag tävlar inte. Jag anser inte att jag har skapat ett mästerverk. Jag har bara varit egoistisk och testat om det går att få ihop någon berättelse med vettigt tema. Det tycker jag att jag gjort, med stort stöd av en god vän.
Däremot tycker jag att många kända författare kommir med ren smörja sista året. Eller låt säga så här. Man har säkert punkt och kommatecken på precis rätt ställe men det intresserar inte mig. Väldigt få i år utgivna romaner anser jag har en berättelser som verkligen fängslar.
Att läsa deckare tycker jag är något av det tråkigaste som finns-om det inte är gamla Sjöwall-Wahlöö.
Så återigen alla högtskrikande anonyma. Träd fram och visa vilka Ni är och visa upp vad Ni kan. För att läsa och skriva denna blogg eller Clogg eller Smogg så behövs det i vart fall inget nobelpris i litteratur. Den är bara-återigen-en egoistisk önskan att uttrycka sin mening i aktuella frågor och berätta om-för närmast sörjande-vad som förevarit i mitt liv.

LUNCH
Det blev en god lunch på en av de stora favoriterna, nämligen gamla Waynes. Hakam var lika trevlig som alltid. Hanhar ett slags orientaliskt lugn över sig som få människor har; oavsett vilket kulturområde man kommer ifrån. Hade också ett givande möte med en f d mycket viktig vän.

SNÖ
Det snöade en del i Gävle i morse men i Söderhamn har et tydligen snöat hela dagen.
Nu kan det inte gärna vara någon tvekan om att det blir en vit jul både i Gävle och Söderhamn.

ANNA ANKA
Lyssnade på en intervju med Anna Anka-gift med Paul Anka-i ett debattprogram i kväll. Vilen vedervärdigt fasansfull människa. Det är nog få personers röster som jag tycker så genuint illa om som den här kvinnans rättframma högfärdsskånska.

TIGER WOOD
Det tar aldrig slut. Nu skall stackars offret Elin tydligen ha vänt sig tillen riktig kändisadvokat- Då kanske det handlar om pengar trots allt?

BRÄNDA PÅ KVÄLLSTID
Var som hastigast inne på Brända Bocken på kvällskvisten. Behaglig belysning och vänliga själar som arbetade. Företagsfolk åt middag och umgicks. Tveksamt omdet blir någon julmiddag med mina anställda?

ISRAEL
Utrikesminister Carl Bildt har retat upp Israel rörande frågan om Jerusalem och dess status för andra än israeler. Bra att han står på sig. Världens värsta s k demokrati
stämmer upp i fåraktigt bräkande. Håll dem stången, Bildt. De förtjänar inte att att ses som en demokrati. De borde räknas bland skurkstater som Libyen och Kongo, Syrien med flera. Länder som bombar bostadsområden -i det här fallet Gaza-med fosforbomber
borde inte ens kallas för länder. De borde avväpnas omgående. Gör Israel till en demilitariserad zon och skicka dit FN-trupper för att försvara förmenta hot från grannländer.

HELG
I morgon är det fredag och sedan helg. Veckan har rusat i väg ännu en gång.
Ser fram emot en trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. JAAAAA. Vad var det jag sa. Igår hände det igen andra gången över vadet som jag skulle klara före januari. Härligt då får jag en bonusjulklapp av dig tryggve.

    SvaraRadera
  2. Grattis,Jimmy! Du är en fena. Kanska att man skall våga tro på din skumma träningsteknik trots allt men om du skulle få extra julklapp skulle det vara en tydlig TREND över 18. Har du kommit dit än och tre kast över 18 i samma träningsomgång-förs därefter utlöses bonus i form av 3 flaskor hyggligt ale-läs i foldern

    SvaraRadera