onsdag 9 december 2009

DAN FÖRE DAN

DAN FÖRE DAN FÖRE TVÅ VECKOR FRÅN JULAFTON

Det "Rävar iväg" som vi säger i Västergötland.
Nu pratar jag om V-Götland som om det vore mina "våtmarker"
men jag är ju rätteligen en göteborgare både i min själ och mitt hjärta
men det är klart at har man gått hela sin skolgång i Västergötland så är man väl lite "rotebonde" även därifrån

På tal om bönder så drygade en del bönder ut sina intäkter vid seklets början och en bra bit in i 1900-talet genom att arbeta med milor. Så gjorde också Dan Andersson som så tragiskt dog redan i tidig 30-årsålder.
Vilket språk han hade den karln. Vem säger något liknande som "Bort längtande vekhet ur sotiga bröst " nu för tiden? eller att "frosten går tjurig vid gränd"

På tal om sot kan man tänka sig att Elin är lite sotis på sin Tigers alla älskarinnor. Det var väl för att prata om det som "Babsan" Holmberg fick dra iväg till Orlando för att trösta sitt "knytte" och dessutom passa på att lägga in sig på amerikanskt lasarett så att inte resan blev meningslös, Nu skall hon väl hem och lämna rapport till landstinget i Gävleborg kan man tänka.

Tiger lär ha sagt att svärmor är en "fantastisk kvinna" och det måste man väl även säga om Tiger själv. Han är ju lika fantastisk som svärmor att stå för uttrycket att tala är silver men tiga är guld. Nu är väl dock risken att svärsonen blir stångad av sin "guldbagge till svärmor som plötsligt förvandlas till svårmod och ger svärsonen en riktig "Holmgång".

Mor och dotter kan kanske turas om att fylla tigern med medikamenter och sedan låta honom köra bil på tomten varefter mor och dotter springer efter honom med golvklubban i högsta hugg. Det är väl det som är att gå på "par" när man hjälps åt för att bestraffa någon inom golfvärlden.

På tal om att Barbro har en svärson så har ju vi i Gävle en Eric-son som missköter sig utan helvete. Hur i hela glödheta underjorden kan man ge sig till att försöka släcka ner en hel stad. Ta bort en arbetsplats med mer än 1000 anställda inkl inhyrda. Har Svanstedt eller vad olyckan till chef heter fått ohyra i mittregionen eller vad är det fatt med karln och hans styrelse som utdelar detta dråpslag.
Och har mage att göra det precis innan jul. Jag har inte ord för att uttrycka min avsky. det kommer att dröja länge innan det blir en ny Ericssontelefon eller annan produkt från företaget överhuvudtaget. Ge Er ut på gatorna Gävlebor och demonstrera och kräv att nedläggningen skall ske över tre års tid och att man skall tvingas komma med ersättningsarbeten. Att tekniken har sprungit ifrån dem lär knappast man kommit på just nu.
Dår-Sverige finns inte bara bland myndigheter uppenbarligen.
"Svanen" var ju så lycklig för det här. Börja med att ge Gävle de hundratals miljoner du tjänat på dina aktier så kan vi kanske göra något vettigt av de pengarna.

LUNCH
Det blev lunch idag igen på Brända Bocken eller "Brända kocken" som vi initierade brukar säga som vet att en av ägarkockarna brände sig rätt så rejält här för leden.

Kräftströmmingen var ju utsökt. Tänk att man aldrig ser att man föreslår ett gott glas vin till maten. Dedt vore väl väldigt pasande särskilt på fredagar.

TomTrana var hemma så jag fick hålla till godo med Jimmy som borde träna lite hårdare och inte bara ha skivor i huvudet. Ibland undra ju man om det är diskus eller kula han kastar.

Saknade "Bukowskis" väldiga uppsyn men han kommer nog tillbaks.

På tal om skivor så är ju Magnus nyöppnade butik trevlig men vilken röra han har på grejorna. Han får väl jobba lite extra och försöka jobba lite på att skapa ordning. Förr i tiden hade han ju ingen som helst ordning på Westerlunds men lik förbannat så hade han björnkoll på sina skivor. Rent allmänt är nya skivor alldeles för dyra. Vill man sälja nya skivor till mig skall de inte kosta mer än 150 kr.

På tal om ordning så har Anchi en otrolig ordning på sin Gaia-butik snett emot "Bröderna Bävers Outlet" på Drottninggatan nära tågstationen.
Hos Anchi kan man hitta massor med julklappar för under 50 riksdaler och hon slår in dem fint utan kostnad. Många roliga stenar och sjalar och bilder och blosshållare har hon denna mänska som kamperar ihop med trevlige Per. Var där idag och fick lite ljudakupunktur. Låter skumt men gör nytta. Efter 50 min brus och tingel-tangelmusik så kommer du ut som en frustande tiger och gör allt det där tråkiga som du normalt sett inte klarar av. Be att få prova en timma för en spottstyver och se om det är något att ha. Skäll på mig om Per klagar. Bra julklappstips.

På lördag skall Jimmy och jag prata om våra resp böcker. Jag pratar en kvart 14 45tror jag och Jimmy är där vid 11-tiden. Då kan man också köpa signerade böcker.

ODD FELLOW

Glömde nästan tala om hur trevligt det var på senaste Odd Fellow. Vilket käk man har nu för tiden. Man tror nästan att man kommit till Brända Bocken när man träffar den manliga skocken och glömmer den vardagliga skrocken som på en ständigt "Pocken" ( Gud va många nödrim i följd).
Bortsett från maten är ju kamratskapen fantastisk. Gå med där vet jag.

Ha nu en riktigt bra kväll och glöm inte hälsa på anki och har ni jobb åt hennes karl så hojta till. Han gör nästan vad som helst inkl bakar pizza.


Grattis anna på namnsdagen.

Söderhamn den 9 december 09

4 kommentarer:

  1. Apropå O'learys afterwork på fredag. Tack för inbjudan Emstedt! Jag kan dock tyvärr inte närvara denna afton. I övrigt hoppas jag att vikten går åt rätt håll. Själv har jag har faktiskt tränat lite ikväll!

    SvaraRadera
  2. Observera! "Andersson" och "Sancho" är INTE samma person! OM nu någon trodde det!! Jag såg att ett eventuellt missförstånd förelåg först efter att jag lagt in ovanstående inlägg! Jag pussar ingen på huvudet, "Rosinante" eller inte!! I vart fall inte en karl! Det där får Sancho stå för själv. Men Sancho kommer tydligen på O'Learys på fredag. Dock inte Andersson.

    SvaraRadera
  3. Trots missförstånd så var jag på O´Learys och pratade med en trevlig kypare som visade sig känna igen mig av det enkla skälet att vi hade bott i samma hus på Primulavägen 54. Det hus som försåldes 2008 och som X bott i i början av 2000.

    SvaraRadera
  4. Det är alltid lika trevligt när du kikar in i butiken!
    Anci/Gaia

    SvaraRadera