onsdag 16 december 2009

SNÖONSDAG

DET DRAR IHOP SIG MOT JUL

Nu börjar det verkligen dra i hop sig mot jul. Det skapar en viss stress men det frigör också energi eftersom man är så enormt motiverad att få så mycket klart som möjligt avklarat innan jul som ligger och "degar till sig2 på skrivbordet.

Sitter med en liten ljummen Leffe ( belgisk öl) och försöker samla tankarna. Vad har hänt i dag som det finns anledning att notera. Måste fråga Jimmy om det går att gå tillbaks i den här Bloggen och använda den som en dagbok över vad som hänt just då. Med tanke på hur dålig jag är på att föra löpande anteckningar om vad som försigår i mitt liv så vore det väldigt lämpligt om det gick att skriva ut bloggen efterhand och spara som dagbok.
Jag har kommit på att det här inte är en "Blogg-djävla hemska ord-utan istället en "Clogg" dvs en verbal träsko där jag får utlopp för ilska frustration ( samtidigt som jag uppenbarligen gör andra ilskna trots att det inte alltid är så illa ment).
Att få utlopp för frustration tror jag är viktigt i alla åldrar och även om jag ser till personer som jag känner väl som är i ålder 75-80 plus så finns fortfarande mycket ilska som måste ventileras. Huruvida ilskan minskar med åren skulle vara intressant att veta.Tyck gärna till i denna fråga.

ARBETE
Arbetade väldigt effektivt när jag väl kom igång och fram till dess att jag lämnade kontoret kl 16 00 för att åka till en god kamrat i Söderhamn.
Snö i Gävle och ännu mer snö i Söderhamn. Ägnade en god stund att skotta på mitt kära Öster innan jag kom innanför dörren. Visste Ni att 34% av Söderhamnsborna inte vill rekommendera Söderhamn. Hur kan det vara möjligt. Jag tycker det är en fantastisk kommun och särskilt på sommaren. Vilken skärgård, vilken närhet till naturen och dessutom skog mitt i stan och Oskarsborg. Klart tio i topp i Sverige även om jag måste sätta både Stockholm, Göteborg och Gävle före-Gävle med tvekan.


LUNCH PÅ BARA VARA
Hade det stora nöjet att äta lunch med den kloke och kontrollerade psykologen Patrik.
Jag skulle nog ofta tjäna på att vara lika klok som Patrik och lika kontrollerat balanserad men forskar man och håller på med sin doktorsavhandling så blir man nog klok-tror jag?
Lämnade favoritstället BB ( Brända Bocken) och åt på "Bara Vara" Missade därmed min gratiskupong på BB. Undrar om det går fler tåg? Måste fråga Bukowski eller Borat?
Maten var helt ok-det bleb en fyra och salladen på BV är fantastisk men det är trångt inomhus. Vill man äta utan ytterkläder vill man sitta inne och där är det på på tok för trångt i för övrigt trivsam miljö. Man har ett litet om än störande "Ryan Air"-syndrom-ju fler på på samma utrymme desto bättre- och minst fem gånger blev jag påsprungen av folk som ville förbi p g a trängseln. INte bra. Minska antalet sittplatser inne och ordna lite värme i stora uterummet. Så här kan Ni inte ha det.
Ryan Air

NO WOMAN NO CRY -JAG HAR EN DRÖM
När jag började skriva det här så var det "No woman No cry" med gamla reggaesångaren Bob Marley som trumpetade ut sitt budskap ur min "Ipod".
Med tanke på hur många misslyckade parrelationer som kommit i min väg kan man undra varför folkt tvångsvis "symbiosar" ihop sig bara för att skona barnen.
Jag tror inte alls på det. Kan man inte se på sin partner som en vän som man ständigt är nyfiken på och ständigt(nästan) vill träffas och prata med-om allt mellan himmel och helvete- utan vill äga varandra och styra över den andres känslor då kan man säkerligen vara säker på att känslorna sviker och att det går åt helvete med buller och bång.
Då kanske inte bara svärmor Barbro hamnar på sjukhus utan även man själv. Undrar hur det är ställt med Tigern egntligen. Kommer han bli en "Woody Woodpecker ( hackspett) som till varje pris skall hacka sig kvar i den rötskadade relation som han har med Elin. Varför då? det finns väl fler blondiner. Gör en "Rod Stewart" och skaffa en ny "look a like" men se för guds skull till att barnen inte far illa men varför skall de behöva fara illa med tanke på dina miljarder. Du kan väl köpa alla de nödvändiga biljetterna till smart och klokt umgänge.
Du kanske skall passa på och vara lite pappaledig och ta ut dina pappadagar? Har du inget svenskt medborgarskap-köp ett uppehållstillstånd av MV till att börja med- också?
Oavsett det så tycker jag att du skall göra det och tillsammans med svärmor eller någon annan person fira en riktigt bra jul och komma ut på andra sidan juldagarna med en plan för hur du skall ha det. Skall man tro en tredjedel av allt skit som skrivits om dig så måste det väl ändå vara ett rimligt antagande att det är bättre att försöka komma i balans än att till varje pris köpa mer tid med Elin för X antal miljoner. '
Det tror jag inte hon vill han.Hon verkar klok.
Om ett halvår kanske hon tänker annorlunda men just nu är det nog alldeles utmärkt att vara ifrån dig och vila diamnatringsfingret.
Tycker uppriktigt synd om dig.Tror att du är en bra skit i grunden men som inte kunnat låta bli att ha fingrarna i fel honungsburk och den risken måste vara värre än eljest när man har obegränsat med slantar men kanske inte alltid de bästa rådgivarna. Jag tror på ett lyckligt slut dvs nollställning och en bra omstart.
Lycka till.

MUSIKTIPS
Gamla Jackson Browne är fantastiska. De är från sent 70-tal eller tidigt 80-tal.
Min favoritlåt är "Before the Deluge"

Skulle egentligen vilja skriva mer men vill inte trötta ut Er och dessutom vill jag läsa en god bok innan jag blir för trött.

1 kommentar:

  1. Ibland är det spännande att betrakta vilken verklighet vissa tror sig leva i. Ingen av oss lever ju i en reell verklighet utan istället helt i vår egen uppfattade dito. Vissa av oss ligger närmare det som generellt betecknas som sant medan andra tangerar galenskaps gräns. Både charmigt och intressant på sitt sätt men samtidigt skrämmande.

    När Emstedt jämför sina första alster med Vilhelm Mobergs och Grahame Greenes första böcker är det som när en lågpresterande särskolelev jämför sig med Homeros Iliaden. Han skjuter högt över målet.

    Det är nog inte som en träsko din blogg bäst betecknas, utan ordet är snarare hämsko.

    För att citera Tomas Tranströmmer:
    Du skall glömma dig själv i dig
    ty du är hemligheten och undret

    SvaraRadera