lördag 5 december 2009

SÖDERHAMNSLÖRDAG

Det är lördag och middagen är avklarad. Det gick snabbt att steka upp lite julkorv och ett paket backon tillsammans med torkade kantareller och till det en pasta.

Jag tycker om att laga mat men är allergisk mot matprogram. De tar ju fullständigt bort nöjet att experimentera själv. Dessutom har man ofta en massa avancerade ingridienser som är så dyra att skulle man köpa llt blev det billigare att gå ut och äta.

Det svåra med matlagning är kryddningen. det andra -i vardagsmatlagning-är inte särskilt svårt. Kunde väl tänka mig att bli kock i nästa liv eller som pensionär. Det vore kul att vara med och driva en liten kvarterskrog med kanske plats fö 20-30 personer.

LÄSTIPS
Läser om Hjärtpunkten av Graham Greene för vilken gång i ordningen kan ja undra.
Jag tycker det är Greenes bästa men också en av de vemodigaste. Vill man ha lyckliga slut kan man hålla sig till resor med Moster Augusta eller Vår man I Havanna.
Vill man ha spänning kan man ta "Den mänskliga faktorn" eller Den "Tredje mannen" som också blev film.

STRYKTIPS
Blev bara 7 av 8 rätt på topptipset och då blir det som bekant ingen utdelning. Illa, illa.

PROMENADVÄDER
Det har blivit blidväder igen i Söderhamn men snorhalt var det.Höll på att ramla omkull flera gånger.

LOPPISFYND
Köpte flera böcker i dag och även igår för 5 kr styck på Mias Loppis resp. Röda Korsets butik. Rödakorsbutiken har fantastiskt gott kaffe och till det härliga bullar för bara 10 kr tillsammans, Oslagbart.

COOP
Nu skall jag följa med Julia och handla. Inte särskilt kul men nödvändigt.

MUSIKTIPS
Europa av Björn Afzelius och gamla hederliga "Border Song" och "Your song" av och med Elton John, den sirlige engelsmannen.

TIGER, TIGER TA I TRÄ
Fortfarande oklart varför Elin och Tiger slåss och bråkar men inte verkar de ha det särskilt trevligt. För övrigt tror jag inte på samboskap och knappt ens på äktenskap.
Jag tror de flesta mår bäst av att inte vara "tvångskopplade" och var och en skall kunna dra sig ur relationen utan att förändra en massa i barns liv. Tacka vet jag var sitt hus eller var sin bostad men sedan är det väl inget som hindrar att man tillbringar nattvilan tillsammans. Vad tycker du om det här Jimmy?
Dåligt med kommentarer som vanligt. Meningslös terapi från källarhålet men vem bryr sig?
Alltid fyller det väl någon funktion.

PÅ SPÅRET
Inte särskilt lyckat första avsnitt. Luuk var mycket stelare än han brukar och domarn la sig i för mycket. Björn Ranelid är ju också otroligt och hopplöst självupptage.

Ha en bra kväll

3 kommentarer:

  1. Ja, "särbo" är en lite underskattad relationsform, om bara båda parter är överens om arrangemanget. Det svåra blir om den ena parten är mer "samboinriktad" än den andra.

    När det gäller kaffeställen i Gävle så har väl Mocca fått bra kritik på riktigtkaffe.se och även det där stället i Flanörhuset. Om det är lika gott som i min gamla rostfria kokpanna ska jag dock låta vara osagt...

    För övrigt så får det väl bli en slät kopp bara numera om man ska bort med 5 kg, eller hur Tryggve?:-) Tycker att det där var en bra idé nämligen, jag har själv en motionscykel hemma och kommer att hänga på! Satsningen mot beach 2010 bör börja så snart som möjligt.

    SvaraRadera
  2. Jag undviker Björn Ranelid så mycket jag kan. Hans mamma var kusin med min fd svärmor och mamman har jag träffat en gång. Björn är extremt lik sin mamma, både utseendemässigt och pratmässigt. Hon kunde prata ihjäl folk och det kan förmodligen han också.

    SvaraRadera
  3. Björn Ranelid är ju fullständigt5 fasansfull trots att han är en en utmärkt författare. Det var intressant att veta att hans mamma också är en person som pratar så man blir alldeles matt.,

    SvaraRadera