fredag 18 september 2009

Fredagen den 18 september-en sån dag

En sån dag: Somnade vid 01-tiden efter att ha skrivit en hel del på "Bocken Brinner" som är uppföljaren till "Latten". har jag sagt det att alla som uppvisar kvitto från akademibokhandeln
eller Bokia på att man köpt min första bok får en bok gratis om man tittar förbi mitt kontor mellan 0900-1000 eller kommer överens på annat sätt.
Inte nog med dålig sömn. Kattungarna dök aldrig upp och kom inte in för natten. Bara det skapar förståss oro. Jag är normalt sett inte rädd för svininfluensa men efter att jag såg "Majsan" på Handelsbanken i grisskär T-shirt så misttänker jag att hon fått den och då blir väl jag smittad kan jag tänka.
Oavsett svår start på dagen så blir nog den här dagen lysande. Det är ju fredag och jag har chansen att laga god mat i dag och sedan går jag på kalas hos Julia i morgon och får säkert god mat även på lördagen.

GOD MAN
Det är inte alltid en god man som är så god. Enligt AB har en god man dömts till ett års fängelse för förskingring.

SJÄLVMORDSATTACK i AFGHANISTAN
Det är skrämmande med självmordsattacker och illa nog att de drabbar civila men också 6 italienska soldater.
När kommer svenskarna att drabbas?

KOMMENTAR TILL MISSVÄXT
Tack för viktig information från Länsrätten men kom ihåg en sak. Jag uttrycker allmän kritik och skriver inte på en doktorsavhandling. Jag sa också i tidigare inlägg att jag hoppas att du hade rätt. Det hade du inte för det kan gå så snabbt som på 5 minuter i länsrätt.
Jag anser att den nya ordningen från 2006 med tre länsrätter och en kammarrätt är mycket sämre än Utlänningsnämnden. Det är nu också extremt sällan som i vart fall jag och de jag talar med kommer till muntlig utredning men har du kontakter på LR så kolla gärna det också. I hur många fall har vi muntlig handläggning? Det var en kärnfråga när man ändrade Utlänningslagen och införde den här extremt dyra handläggningsformen. Det har alltså blivit dyrt och dålig att överklaga till Länsrätt och det tar lång tid och Kammarrätten tasr väldigt sällan upp ärenden till prövning. Jag tror mig vet att siffran ligge rpå ca-1-2%.
Den kritik jag framför mot ex Migrationsverket som fungerar uruselt är mest byggt på egen erfarenhet men jag kollar även upp en del statistik och ser ex att personer från Serbien och Kosovo har mycket sämre möjligheter att få stanna nu än 2007.

3 kommentarer:

  1. Hur det än är med hur lång tid en nämnd använder per ärende, så är kvalite´n på besluten från Länsrätten i Göteborg mycket ojämn. Då jag under 16 år har läst beslut från Utlänningsnämnden och nu Länsrätten rörande ett begränsat geografiskt område är det tydligt att Länsrätten har problem med att hantera länderinformationen. Den Länderinformation som Länsrätten refererar till och jag oftast ser i de ärenden jag läser igenom, är som oftast begränsat till några få källor även om biträdet har lämnat in information från andra källor som FN, OSSE m.fl. Det verkar som att Länsrättens kapacitet i vissa fall inte räcker för att göra en bedömning utifrån det material som lämnats till domstolen. Det innebär en onyanserad bedömning i det enskilda ärendet vilket inte är till fördel för rättssäkerheten. Utlänningsnämndens Länderinformationsgrupp, i alla fall vad rörde ex-Jugoslavien, hade en långt mer nyanserad bedömning av situationen i ex-Jugoslavien. Utlänningsnämndens sista generaldirektör Håkan Sandesjö varnade för detta problem och tyvärr visar det sig att det fanns fog för hans farhågor.

    SvaraRadera
  2. Hejsan :)
    Jag ser att din skrivande fortsätter, kul.
    Jag tror att många med mig läser dina inlägg utan att lämna efter sig någon komentar. Skriv för din egen skull och på det viset dela med dig till andra. Du skriver om Afghanistan och skadade isaf-soldater. När är det Sveriges tur att missta en soldat? För mig så kommer den frågan upp i mitt huvud nästan varje dag, jag försöker att slå bort den men det är svårt när man har sin son där. Jag vet att han kommer att klara sig, något annat alternativ finns inte.
    När oroligheterna var som störst därnere, innan valet så sa jag till min son -Nu önskar jag att du var härhemma eftersom det är så väldigt oroligt! Han svarar, -Men mamma, då är det väll bra att jag är här! Och han har så rätt. Det är ofta svårt att se förbi sina egna behov. Han är min son och han har lärt mig så otroligt mycket och det är jag så tacksam för. Jag är även tacksam för denna vackra dag och för dina inlägg.
    Önskar dig en underbar måndag.
    Jag är en av dom som finns här men som kanske inte syns :).

    SvaraRadera
  3. Hej, Du som fångar dagen. Roligt att du tror att många läser min blogg och faktum är att statistiken visar att 150 olika personer har varit inne och kikat och det är inte kattskit som Bimbo och Bambi-kattungarna -brukar säga.
    Ja, det blir nog en annan situation när man har barn på plats men jag skulle inte vilja ha min son på plats i Afghanistan men rent generellt tror jag att de utför ett bra arbete även om jag misstänker att det sitter väldigt långt inne innan man kan påverka något i ett så hemskt land som Afghanistan där centralregeringen inte har mycket att säga till om ute i landet där krigsherrar härskar.

    SvaraRadera