torsdag 3 september 2009

Torsdagen den 2 september

BIO
I dag blir det förhoppningsvis bio med bonusbarnbarnet John. Det blir Harry Potter som jag sett förut men det gör inte så mycket.

ATT KÄNNA SIG VÄLKOMMEN
BILVRAK 1
Strax innan man kommer till Gävle så ligger det ett bilvrak i diket. Jag kan inte för mitt liv begripa varför man inte tar bort detta fula elände till bil.
Jag tycker det är gränslöst slappt att det här inte åtgärdas. Är det kommunen som är ansvarig eller vem är det egentligen? Det går ju inte att inbilla sig att bilägaren skulle frakta bort rosthögen

BILVRAK 2
I går när jag åkte mellan Bollnäs och Söderhamn så står det ett utbränt bilvrak i höjd med Söderala. Inte heller här kan jag förstå varför vi vill skylta med "sopor" när man skall besöka en stad/kommun. Det är ingen bra reklam för vare sig Söderhman eller Gävle med dessa rosthögar till bilar.

STRAFFSKATT
Gävle kommun har självsvådligt infört en straffskatt för boende runt Staketgatan-Valbogatan där jag har min lägenhet. En boendeparkering skall kosta 350 kr i månaden sägs det och innan dess skall man väl åka på en eller flera böter innan man hunnit komma in i rutiner att betala för plats dygnet runt.
Jag tycker det är uselt av kommunen att selektivt införa en sådan här ordning. Parkering en km från torget borde fortsätta vara gratis och skall man till varje pris ha betalt så kan en boendeparkering hamna på betydligt lägre belopp. 350 kr i månaden på en normalk nettolön på ca 15 000 kr utgör en skattehöjning på 2-3%% och vad får man egentligen för det?
Varför skall det kosta just här och inte på andra ställen?
Om kommunen inte vill bli av med sina kommuninvånare så vore det bättre om de hade så lite avgifter som möjligt. Det är enormt viktigt att cityhandeln får leva kvar och att inte bara köpcentra tar över alla handel. Ett sätt att underlätta för cityhandeln är förståss att inte ta ut parkeringsavgifter eller ha väldigt låga avgifter.

3 kommentarer:

  1. Bra att umgås med barn, gå på bio med barnbarnet John. Då lär man sig uppskatta det lilla som dagen har att erbjuda.
    Heja, heja från farmodern

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart att försvinna i Harry Potters magiska värld :). Det är synd att man inte har tillgång till ett trollspö, hade jag haft det så skulle jag definitivt ha trollat bort alla skrotbilar. Jag håller med farmodern, att umgås med barn är underbart och i mitt tycke den absolut bästa terapeuten (med tanke på din bok), skulle vi vuxna leva lite mer som ett barn så skulle vi kanske inte se problemen innan dom kommer, eller ens fokusera på dom när dom är här, utan istället fokusera på att ha så kul som möjligt, hitta lösningarna på att kunna ha så kul som möjligt och sen njuta av att jag har kul nu. Leva i nuet och fånga dagen. Vi rusar på så fort från a-b för att nå målet utan att lägga märke till allt som vi passerar, kanske finns lösningen på vägen och inte vid position b, men vi missar den för vi ser inte. Hur många ser blomman som strävsamt lyfter sitt ansikte mot solen för att växa och som finns där för att ge vårt öga något vackert att se på och våra läppar något att le åt. En sak man kan göra för att träna på att lära sig att se är att ta en promenad som normalt skulle ta 20 minuter att gå, gå den på 60 minuter istället, det är inte lätt men jag är övertygad om att det får dig att se och inte missa något på vägen du vandrar i livet. Opps...nu vart det mycket, hade bara tänkt att skriva en komentar eftersom du saknar dessa :).
    Önskar dig en underbart trevlig dag.
    // Carpe Diem

    SvaraRadera
  3. Hej,Carpe Diem!
    Härligt med ett så långt och klokt inlägg. Nu kanske jag har bloggen i gång ett par veckor till och slippa känna mig som Dostojevskijs litterära figur i "Anteckningar från Källarhålet"-en monologfetischist.
    Jag är oerhört bra på att fånga dagen och jag fångar den oupphörligen och ger mig själv små favörer som att läsa ett par sidor i en bok mellan besök och inlagor. Det håller mig frisk och ung. Får man sedan lyssna på lokalradion och alla deras trevliga och bekanta röster så är det ännu bättre. En av favoriterna går just nu: "Sök och Finn med Hasse någonting" Oavsett denna förmåga så blir jag ändå väldigt besviken på ex bilvrak som är så lätt att åtgärda.Harry Potterfilmen för andra gången vara fantastisk. Vilka filmskapare det finns. Ha det riktigt bra och hoppas att Du kan fånga både denna dag och resten av helgen.

    SvaraRadera