tisdag 15 september 2009

MISSVÄXT

Hej,anonym!
Jag försökte skriva direkt under din kommentar men lyckades inte och tekniken är sällan på min sida.
Enligt vad jag hört och förstått så hade handlat om samma nämnd som tagit samtliga mål
men jag kan ha fel och kan du kolla det här med LR i Göteborg så är det alldeles utmärkt.
Jag hoppas att du har rätt men tror dessvärre inte det eftersom vet att redan på Utlänningsnämndens tid så fick varje ärende ofta bara ca 20 minuter när det inte var muntlig handläggning. För övrigt anser jag att man borde ta tillbaks Utlänningsnämnden och skippa domstolssystemet. Det har blivit förskräckligt och Kammarrättens domar är mycket hårdare än de som Utlänningsnämnden kom med. Dessutom hade man en enhetlig praxis. Ett annat alternativ är att bara låta MV fatta positiva beslut och vara beredande i övriga ärenden samt låta Länsrätt vara första instans och att man alltid hade rätt att överklaga till Kammarrätt. Nu kommer ju i stort sett inget mål upp i Kammarrätten och det blir alldeles galet.

1 kommentar:

  1. Det är normalt sett en god idé att först kolla upp fakta innan man framför allvarlig kritik mot någon enskild person eller organisation. I detta fall Länsrätten och dess nämndemän.

    Du tyckte att det vore utmärkt om jag inte kunde kolla upp detta. Efter att jag nu har varit i kontakt med ett flertal personer på Länsrätten i Göteborg, har jag fått beskrivet att de varje dag har sex nämnder igång. Dessa fördelas på sju sessionssalar och tre föredragningsrum. Migrationsdomstolen i Göteborg avhandlar allt från 20 till 40 ärenden per dag. Beroende på målens art och beskaffenhet kan de ta allt från fem minuter till två timmar att avhandla i session.

    Själv anser jag att detta visar att domstolen i Göteborg varje dag avhandlar ett större antal, men att dessa är fördelade på hela sex nämnder. Din uträkning är alltså felaktigt underbyggd och inkorrekt. Därmed är din kritik i denna del, detsamma.

    SvaraRadera