tisdag 8 september 2009

MISSVÄXT
Att länsrätterna och Kammarrätten har blivit en katastrof,efter att man ersatt Utlänningsnämnden 2006, torde väldigt många praktiker vara ense om.
Vi har inte bara sett en utveckling mot att länsrätterna inte har muntlig handläggning utan de är också väldkgt snabba när det gäller att klubba igenom sina beslut.
Enligt en initierad källa så skall Länsrätten i Göteborg i dagarna avgöra närmare 25 mål rörande asyl/uppehållstillstånd på en enda dag. Om man arbetar 8 timmar så blir det alltså ett mål per 20 minuter.
Det ligger i sakens natur att det är alldeles för kort tid och då har inte ens nämndemännen läst akterna eller de viktigaste papprena i akterna.
Det här är illa. Mycket illa. Det går inte att komma ifrån att man med saknad ser fram emot den tid vi hade en enda överdomstol nämligen utlänningsnämnden. Nämnden kunde också på ett helt annat sätt än Migrataionsverket hantera s k ny ansökan.

2 kommentarer:

  1. Det är nog knappast så att Länsrätten i Göteborg enbart består av en nämnd som tar alla beslut under en dag. Även Länsrätten har förmåga att hantera flera ärenden samtidigt. Det innebär självklart att de inte lägger 20 minuter per ärende. Om de exemplevis är sex nämnder samtidigt kan de hantera 4,1 ärenden per dag och nämnd. Dvs lägga nästan två timmar per ärende. Din uträkning måste sålunda anses vara direkt felaktig och därmed även vilseledande.

    SvaraRadera
  2. Hur det än är med hur lång tid en nämnd använder per ärende, så är kvalite´n på besluten från Länsrätten i Göteborg mycket ojämn. Då jag under 16 år har läst beslut från Utlänningsnämnden och nu Länsrätten rörande ett begränsat geografiskt område är det tydligt att Länsrätten har problem med att hantera länderinformationen. Den Länderinformation som Länsrätten refererar till och jag oftast ser i de ärenden jag läser igenom, är som oftast begränsat till några få källor även om biträdet har lämnat in information från andra källor som FN, OSSE m.fl. Det verkar som att Länsrättens kapacitet i vissa fall inte räcker för att göra en bedömning utifrån det material som lämnats till domstolen. Det innebär en onyanserad bedömning i det enskilda ärendet vilket inte är till fördel för rättssäkerheten. Utlänningsnämndens Länderinformationsgrupp, i alla fall vad rörde ex-Jugoslavien, hade en långt mer nyanserad bedömning av situationen i ex-Jugoslavien. Utlänningsnämndens sista generaldirektör Håkan Sandesjö varnade för detta problem och tyvärr visar det sig att det fanns fog för hans farhågor.

    SvaraRadera