söndag 8 november 2009

Fars dag

Det är fars dag och i söderhamn har det varit ganska angenämt höstväder. Inte så att solen glimmat precis men det har inte snöat, inte regnat och det har varit plusgrader.
Tog en fin promenad på ca en timma. Läste mycket och mest i "svensk dikt" en tegelsten på 600 sidor med våra främsta författare.
Har anledning att känna mig självkritisk för att jag tycker att man är ynkrygg när man anser det nödvändigt att vara både elakt kritisk och anonym samtidigt men det har säkert sin förklaring.
Tråkigt att jag inte anses sanningsenlig av en ordensbroder. Jag visste inte att jag var tvungen att tvätta några byk via min blogg men så snart jag fått en rimlig förklaring skall jag försöka.

Motivationen att vara sanningsenlig eller uppfylla andra krav som kan ställas på mig nlir större om åtminstone jag anar vem som ligger bakom kommentaren men det kanske är förmätet att tänka så.

SVININFLUESAN
Otroligt tjatigt att höra om denna influensa varje dag men jag anatr att det är många som är intresserade eftersom det ständigt kommer upp.

HYPNOS TILL ARBETSLÖSA
Trist att staten slöas bort miljarder på missriktade arbetslöshetsprojekt. Jag kan inte begripa varför man inte kan se till att alla arbetslösa dels får chansen att söka arbete på arbetstid men i övrigt ingå i statliga eller kommunala projekt som innefattar att ex hålla fter olika varndringleder, reparera staket etc, vara en resurs i skolan, eller se till att alla gamla, som vill, på servicehem och i eget boende får komma ut varje dag. Det kan knaöppast vara självändamål att man uppbär A-kassa utan motprestation och i väntan på att man får ett riktigt arnete bör man kunna ingå i nyssnämnda projekt eller kanske ha vettig praktik där det möjligen kan dyka upp arbete. Att slösa bort pengar på hypnos och annan dynga synes sällsynt dåligt.

PENGAR ATT TJÄNA
Regeringen kan uppenbarligen inte få ändan ur vagnen och genomföra en så enkel sak som att besluta att man som tidigare asylsökande får söka arbete från Sverige enligt de regler som togs i december förra året.Det skall då inte krävas at man skall ha pass men man skall kunna göra sin identitet trolig.
Nyligen fick en av mina klienter avslag efter ansökan från Norge. Det hade då gått ca tre månader sedan han sökte och när han äntligen fick sitt svar från Migrationsverket så fanns inte jobbet kvar. Den här typen av ansökningar borde kunna klaras av inom en vecka om man har alla papper i ordning men då skulle föståss någon annan huvudman är Migrationsverket ha hand om ansökan. De klarar ju inte av den här uppgiften heller.

4 kommentarer:

  1. Jag blev grattulerad av Teddy i Söndags. Då kom lillpruppen med en chokladask. Helt underbart. Svininfluensan är tjatig... Visst är den det och det trista är alla tidningar som skriver om att vaccinet skulle vara mer farligt än själva viruset. När bara att vaccinera sig när tiden är inne. För övrigt måste jag säga att det känns verkligen som du fått i gång Bloggen på RIKTIGT. Aninym och GW mf är mycket vassa på att kritisera allt du skriver Tryggve. Du har lyckats med bloggen eller hur man ska tolka det.

    SvaraRadera
  2. Det får väl anses vara en taskig definition av att lyckas, om man med det menar att folk anser att man skriver dynga.

    SvaraRadera
  3. Det är i så fall mycket märkligt att man följer en blogg om DENNE anomym anser att det bara skrivs dynga...

    SvaraRadera
  4. Av samma anledning som många följer idiotiska och meningslösa dokusåpor så som Big Brother eller Farmen. Även dumheter kan alltså vara intressanta. Det är rätt intressant att få en inblick i de märkligheter som finns i vår herres hage.

    SvaraRadera